23948sdkhjf

3. advent: Har de ansatte kvalifikationerne i orden?

Mennesker er nogle fantastiske skabninger. Og ikke to mennesker er ens. Eller hvad?

KARRIERE Nej, biologisk set er vi unikke, hver og én, og alligevel bruger vi udtryk som "jeg kender godt typen", eller "han er en af dem der, du ved ..."

Og hvorfor er det mon sådan? Vi skal ikke påstå, at vi kan en mere videnskabelig forklaring, men med lang erfaring og en passion for mennesketypologier og adfærd, har vi nogle bud.

Vi taler om typer, fordi det gør det nemmere at kommunikere med hinanden. Det er trods alt nemmere med 4 varianter end med 7 milliarder. Det vidner de fleste typologimodeller om, uanset at de arbejder med 4, 9 eller 16 grundtyper.

Vi bruger også generaliseringer om adfærd, fordi mennesker faktisk har ret forudsigelig adfærd i forskellige situationer. Tænk blot over kropssprog, og hvor internationalt det er, på trods af, at vi taler flere hundrede forskellige verbale sprog og aldrig bliver undervist i kropssprog.

Det har noget med instinkter og reptilhjerner at gøre. For at vi kan forstå vores forældre, før vi får et sprog, for at vi kan finde en mage, når vi bliver voksne, og for at vi kan både jage og overleve. Og hvorfor er det relevant?

Fordi man kan bruge det til at udvikle mennesker, lede mennesker og påvirke mennesker - og fordi man kan bruge det til at forstå sig selv. Og det er godt at kunne, når man vil udvikle sin virksomhed.

Auto-generationer
I bilbranchen er der en del ejerledede virksomheder i både 1. og 2. generation, og man kan spørge sig selv, om ejerne er de bedste ledere. Ofte klarer de sig godt, fordi ejeren er tydelig. Klare holdninger og simpel kommunikation slår i mange tilfælde avancerede strategiplaner og flotte visioner.

De klarer sig af og til også skidt, fordi ejeren er tydelig. Og medarbejdere eller kunder hen ad vejen finder ud af, at hans eller hendes holdninger (som jo kommunikeres tydeligt) ikke passer til deres ønsker om en arbejdsplads eller en leverandør.

Og hjælpemidlet er det samme. I den succesfulde virksomhed kan man forstærke det, der fungerer, og i den nødlidende virksomhed kan man ændre det, der ødelægger den.

Mange ledere (og konsulenter) arbejder ud fra en grundlæggende filosofi om, at klare mål er det halve arbejde. Dertil skal der lidt træning i salg eller ledelse, og så følger man op på resultaterne, og i teorien skal man så korrigere adfærden, hvis ikke resultaterne er nået. Det er det klassiske "ledelseshjul", og er I kommet så langt, så har I da gjort et forsøg. Men måske også konstateret, at det ikke virker på længere sigt.

Mening med meningen
Mere moderne teori fortæller, at hvis de klare mål samtidig kan give "mening" og "værdi" for medarbejderen, så er det sandsynligt, at hun vil forsøge at nå dem. Det betyder, at man skal have en dialog om målene for at sikre netop "mening" og "værdi", og dermed får man også en involvering, som er motiverende. Meget bedre. Så langt, så godt.

Når så målene skal nås, skal der gøres "indsatser". Der skal ringes til nye kunder, eller der skal følges op på eksisterende. Der skal stilles krav til medarbejdere, og der skal følges op på om det går godt. Der skal holdes både nemme og svære samtaler, og der skal prøves ting og metoder, man ikke har brugt tidligere.

Her smutter det ofte. Og ikke kun for dem der ikke er forandringsparate. Ikke kun for dem, der har for travlt. Og ikke kun for dem, der alligevel ikke møder kunder. Det sker for langt de fleste. På grund af reptil hjernen. Den vil ikke noget, den ikke er sikker på lykkes. Med mindre den er MEGET sulten, MEGET bange, eller MEGET forelsket.

Derfor tilfører de bedste virksomheder mental træning til deres ledelse. De sørger for, at deres medarbejdere ikke alene kan se mening og værdi med deres mål og indsatser, men at de tillige har tro på opgaven og på sig selv, og dermed mod til at kaste sig ud i det.

Med andre ord sikre den moderne leder sig, at det han forventer af en medarbejder giver BÅDE mening, værdi OG at medarbejderen har tro og mod på opgaven. Så kommer den fornyede adfærd, og så kommer de fornyede resultater.

Der skal stadig følges op, og der skal stadig korrigeres adfærd løbende. Forskellen er, at det nu giver effekt, og at det holder længere, og dermed bliver en varig forandring. Prøv det før din konkurrent.

Bemærk, at 4. advent alene bringes online, da dette er sidste udgivelse i 2017.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172