Det var i august, at ...
Året der gik i autobranchen - Husker du, hvad vi skrev i Motor-magasinet?
5
Billeder
VI MØDTE TAXA-BRØDRENE på Mors i Limfjorden, der alle tre er hoppet ombord i den amerikanske elbil, når de skal fragte kunder rundt på øen. (Foto: Lars Dahl)
TØRRING AUTO måtte betale 30.000 i bøde på grund af brud på loven om hvidvask. Selv om indehaveren ikke ankede dommen, så truede han alligevel med at flytte sin afdeling syd for grænsen på grund reglen om, at man i Danmark ikke må modtage kontantbeløb over 50.000 kroner.
SYNSBRANCHEN SKULLE LIBERALISERES yderligere, så et værksted både kan syne og reparere biler under samme tag. Det politiske forslag, der er inspireret af andre EU-lande mødte dog hård kritik, fordi det ifølge flere aktører er vigtigt med ‘vandtætte skotter’ mellem de to typer af virksomhed.
DET HISTORISKE RACE
MADS ENGBERG forlod posten som vicedirektør i AutoBranchen Danmark. Foreløbigt er stillingen ikke blevet genbesat. Det var også i august, at Gitte Seeberg tiltrådte som direktør i stedet for Jens Brændstrup.
BILAFGIFTERNE som vi kendte dem var på vej i graven. Et borgerligt flertal var nemlig klar til at omlægge registreringsafgiften. Først var der flere steder i branchen forhåbninger om en total omlægning, i stedet blev det en nedsættelse, og resten er historie.
VIRKSOMHEDEN AMMINEX landede en kæmpeordre på at indbygge NOx-udstyr på 20.000 tunge køretøjer i Sydkorea og 5000 busser i London. I stedet for at bruge AdBlue, der ellers lige nu vokser i popularitet, er Amminex gået i en helt anden retning.
DEN GAMLE BY I AARHUS med hjælp fra Carl Christensen-fonden åbnede et vaskeægte, gammelt værksted, som det så ud for knap 100 år siden.
EN NY TEKNISK SKOLE i Silkeborg blev påbegyndt med spadestik, champagne, taler og ikke mindst en ny tilgang til det at drive en erhvervsskole, som 24 timer i døgnet, syv dage om ugen, kan byde de unge velkommen på uddannelser inden for personvognsmekanikere, karrosseriteknikere og autolakerer.