23948sdkhjf

4. advent: ”Jeg har en plan…”

Vi har i de 3 forrige advent-artikler været inde på, om du kan finde de rette folk, og om du stimulerer dem og træner dem, så de kan bidrage til din virksomhed. Denne gang skal det handle om den plan du beder dem følge.

JUL På mange områder er den danske Bilbranche helt særlig. Men på lige præcis dette område, er den nok ret gennemsnitlig og i dagligdagen nok i høj grad er styret af indbakken, af udfordringer i driften og af salgstal og samarbejdspartnerens (Importørens) agenda. Og hvad der ellers opstår med kort varsel.

Dine medarbejdere er mest effektive, hvis de ved hvilken vej de skal. Det er oplagt. Og der er en god chance for, at de kender deres mål. I hvert fald dem, der gælder de næste uger og måneder.

Vi oplever derimod, at de lange mål er mere usynlige. Og at der er mange gode forklaringer på det. ”Det afhænger jo af hvad markedet gør”. ”Det afhænger også af hvilket produkter og priser vores Importør kommer med”. ”Og digitaliseringen. Den vil gøre en kæmpe forskel”.

Måske er det overspring. Måske ved vi i virkeligheden godt, hvad det er, der bør diskuteres. Har I for eksempel diskuteret det langsigtede ejerskab for nyligt? Og fået hjælp til det, så ÆRLIG vinder over HØFLIG?

Og har I diskuteret det langsigtede mål for størrelsen på jeres forretning for nyligt? Stort set alle bilforhandlere er enige i, at der er færre forretninger i fremtiden. Betyder det så ”vind eller forsvind”? Ja, det gør det jo nok.

Hvorfor vælger jer?

Har I diskuteret jeres berettigelse overfor kunderne for nyligt? Eller medarbejderne? Hvorfor skal de vælge netop jeres forretning, og ikke en af de andre med samme mærke? Afstand spiller en mindre rolle med øget digitalisering, og en dårlig oplevelse varer længere end en god.

Alle disse store spørgsmål bør ikke stå alt for ubesvarede, hvis I forestiller jer at være på ”Vind”-siden. Og faktisk heller ikke på ”Forsvind”-siden, da det kan være en udmærket strategi at sigte på en exit, mens legen er god.

Og ligesom dine medarbejdere er mest effektive, når de har mål som de kender og finder meningsfyldte og værdiskabende, vil du måske opleve selv at være mere effektiv i din ledelse, når højde og retning for virksomheden er på plads. Det giver ro og overskud.

Processen kan gennemføres på mange måder, og skal i alle tilfælde initieres af virksomhedens ledelse. Graden af involvering og forankring vil stige igennem projektet, så flest muligt får ejerskab og indflydelse, uden at topledelsen mister styringen.

Den vil typisk involvere nogle faser, som fx Afsæt (hvor Direktionen opstiller forslag til strategiske mål), Forankring (hvor Direktion og ejere bliver enige om mål og prioritering), Udvikling (hvor ledende medarbejdere involveres i at detaljere planen) og Udrulning (hvor planen kommunikeres og omsættes til handlinger).

Planen bør omfatte alle ”Nøgleressourcer” som fx markedets krav og muligheder, organisationens evner og udvikling, produkternes potentiale og begrænsninger, infrastrukturen inkl. bygninger og systemer og endelig det økonomiske råderum som virksomheden kan præstere og finansiere.

En strategiplan skal desuden vedligeholdes. Den er langsigtet, hvilket dog ikke må forveksles med statisk. Verden vil forandre sig, og nye muligheder vil opstå. Eller trusler. Og derfor vil den dygtige og professionelle bestyrelse årligt forholde sig til om mål eller prioriteter skal justeres.

Og netop den dygtige bestyrelse bør være nøglen her. Den ved hvad en strategiplan bruges til, og hvordan den udvikles og vedligeholdes.

Så sørg for at have sådan en, og lav så en plan.

Juleferien er en glimrende lejlighed til at komme i gang, og lade Indbakke være Indbakke.

Glædelig Jul & Et Succesrigt Nytår!

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097