23948sdkhjf

Det sku vær’ så godt og så det faktisk skidt

DANSK BILBRANCHERÅD: Må vi bede om bedre politisk håndværk om de mange elementer, der berører autobranchen - tak!

DANSK BILBRANCHERÅD Sådan lyder omkvædet på en gammel revyvise, som er skræmmende tæt på den oplevelse, man sidder tilbage med her ved årets udgang. I en tid hvor opmærksomheden på erhvervsuddannelserne er større end nogensinde før, og det i den grad er i ellevte time, når det handler om at ændre på de unge menneskers valg af uddannelse og karriereretning, forekommer det i den grad urovækkende, at man fortsat skærer i midlerne til netop erhvervsuddannelserne. Det lyder ellers flot, når man efter finanslovsforhandlingerne kunne melde ud, at man havde afsat ekstra 150 millioner kroner til netop dette, men sandheden er jo, at det er på baggrund af en besparelse på 270 millioner, som man i forvejen havde pålagt uddannelserne, så ud fra den betragtning kan det være svært at få øje på fremskridtet.



Omlægningen af AUB midlerne, og de deraf følgende bidrag, er i skrivende stund, her 14 dage før de skal træde i kraft, stadig noget miskmask. Ingen ved endnu, hvordan det bliver udmøntet; hvad kommer det til at koste den enkelte virksomhed, og hvad bliver kvoten for en virksomheds lærlingeindtag?



Efter mange års utrættelig indsats for at få ændret på reparationsreglerne for trafikskadede biler lykkedes det endelig, med ekstrem god hjælp fra Dansk Folkeparti, at få gennemført en tilbagevenden til den tidligere grænse på 75 procent. Det positive i ændringen denne gang er, at den ikke er midlertidig men blivende, i hvert tilfælde indtil man igen beslutter noget andet. Det negative er, at ændringen først bliver indfaset ad to omgange i 2019 og 2020, og at det ikke lykkedes med at ændre på opgørelsesmetoden, til gavn for beskæftigelsen og miljøet. Heller ikke i denne omgang skulle det lykkedes med en omlægning af registreringsafgift loven til en teknisk baseret, men i stedet endnu en lap på det kludetæppe, som i årevis har været noget makværk. Et lyspunkt er det dog, at man, med god hjælp fra Jyllandsposten, fik sat så meget fokus på hele det cirkus, der har været omkring leasingområdet, at man fra politisk hold næsten ikke kunne undslå sig for at gøre noget ved det.

At hele processen omkring forhandlingerne om finansloven så skulle ende med at trække ud i det næsten uendelige, og dermed tage en hel branche som gidsel, er simpelthen ikke i orden. Må vi så bede om noget bedre politisk håndværk og noget respekt for det erhvervsliv, som trods alt er dem, der genererer pengene til forretningen Danmark.



Her til slut skal der da trods alt være plads til en rigtig solstråle historie. 6. maj var Dansk Bilbrancheråd og Værkstedernes Indkøbsforening sammen om det største arrangement i begge foreningers historie. Bilfestival på Egeskov Slot med mere end 1800 besøgende medlemmer og 150 udstillede køretøjer var så stor en succes, at det velfortjent blev belønnet med Auto Awards-prisen for årets bedste åbent hus arrangement. Stor tak til alle som bidrog til arrangementet, både deltagere, medarbejdere og udstillere.



Med ønsket om et godt og fremgangsrigt nyt år.



Henrik Pedersen,

Landsformand

Dansk Bilbrancheråd

Artiklen er en del af temaet NYTÅRSUDTALELSER 2018.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078