Historisk år for autogenbrugerne
DANSK AUTOGENBRUG 2017 vil gå over i historien som det år, da de danske autogenbrugere på ny stod samlet. Med sammenlægningen af Bilgenbrug Danmark (BGD) og Dansk Autogenbrug (DAG) fik vi nye kræfter - til at gøre os endnu mere synlige, slå endnu bedre igennem over for myndigheder og politikere og helt sikkert også til at levere endnu højere kvalitet. Alt sammen er det veje til at styrke markedet for brugte reservedele i OEM-kvalitet.
Der er god grund til at takke hvert enkelt medlem for opbakningen til den nye organisation!
Også på andre punkter har 2017 budt på skelsættende begivenheder: Vi får hævet reparationsgrænsen!
Bag den gode nyhed gemmer sig dog, at der i realiteten blot er tale om en tilpasning på baggrund af politikernes justering af bilafgifterne. Vi er glade for forhøjelsen. Men vi ærgrer os over, at politikerne stadig ikke ser en højere - eller ingen! - reparationsgrænse som et grønt tiltag, der både fremmer omstillingen til den cirkulære økonomi og vil styrke eller bare fastholde beskæftigelsen på værkstederne.
Derfor er vi heller ikke færdige med at tale reparationsgrænse. Og vi er slet ikke færdige med at tale registreringsafgiftslovens §7, stk. 3, der forhindrer brugte dele i at indgå i skadesopgørelsen.
Grundlæggende er vi dog glade for efterårets afgiftsindgreb. Også for os autogenbrugere har leasingselskabernes kreative, omend lovlige forretningsmodeller været en sten i skoen, idet leasingbiler typisk aldrig er kommet på vores værksteder - og dermed repareret med blandt andet brugte dele.
Autogenbrug blev for første gang en kategori i landets største, samlede branchebegivenhed: AutoAwards. Det er naturligt nok, fordi vi er en integreret del af den samlede branches fødekæde, men vi er nu alligevel lidt stolte.
Meget lykkedes i 2017. Andet lykkedes ikke. Først i år stod det klart, at der er store omkostninger forbundet med udviklingen af den digitale skrotningsattest. Nu er pengene bevilget, men vi beklager, at der nu kan gå endnu et år eller to, inden vi får en tidssvarende måde at afmelde biler på. Vi nåede heller ikke i mål med revisionen af skrotningsbekendtgørelsen. Denne har nu ligget hen i et par år, hvilket vidner om, at Miljøstyrelsen enten ikke prioriterer den - eller ikke har ressourcerne til at prioritere den.
Anderledes aktivt vil og skal det gå for sig i Dansk Autogenbrug i 2018! Vi skal tømre vores sammenhold i branchen yderligere sammen, dyrke kvaliteten, og så skal vi buldre lidt mere, så vi bliver endnu sværere at overse blandt politikere og meningsdannere!
Godt nytår!
Formand, Dansk Autogenbrug
Artiklen er en del af temaet NYTÅRSUDTALELSER 2018.