Fart på værkstedskæde: Svært at skaffe de rette lærlinge
VÆRKSTEDER For ekspanderende AutoCenter København er det svært at skaffe arbejdskraft. Et rigtigt godt argument over for jobsøgende - ud over gode arbejdsforhold og en fornuftig løn - er dog fine, miljøvenlige og topmoderne arbejdsfaciliteter, og det er præcis, hvad AutoCenter København kan byde på i kædens nye center på Stamholmen 111 på Avedøre Holme.
Her har værkstedskæden netop slået dørene op for et spritnyt autolakereri og rustbeskyttelsescenter ved siden af hinanden på samlet 2000 kvadratmeter.
Byggeperioden har varet et halvt år, og indehaver Christian Buhelt har investeret omkring otte millioner kroner i det topmoderne center.
Til en start er det nye lakcenter bemandet af tre autolakerere, mens Dinitrol-centret ved siden af fra en start betjenes af fire mand, heraf tre sprøjteteknikere. Og de ytrede stor tilfredshed med det nye, moderne center, da Motor-magasinet i fredags blev vist rundt.
- Det er jo fedt at være et sted, hvor man bygger nyt. Hvor der er lyst og lækkert, og hvor det virker, siger Christian Buhelt selv.
Forkælede unge
42-årige Christian Buhelt, som selv er uddannet automekaniker, begyndte som selvstændig med en enkelt svend for 14 år siden på sit værksted, Buhelt Auto, på Mesterlodden i Gentofte.
Siden er det gået stærkt, og selskabet tæller i dag et Bosch Car Service værksted og Dinitrol-center i Gentofte, to skadecentre i Gentofte og på Gungevej i Hviovre, teknisk værksted, dieselcenter og bilsyn (Plus) foruden det nye dobbelt-center i Avedøre, idet han gennem årene har overtaget et par store værksteder i Gentofte og Hvidovre (Danadko). Samlet tæller staben således i dag 75 medarbejdere.
Det er ikke kun svært at få fagfolk - det er også svært at få lærlinge, mener Christian Buhelt, selv om man mest hører om det modsatte problem:
At lærlingene ikke kan finde lærepladser.
- Det er svært at få de rette lærlinge, som kan møde til tiden og har den rette indstilling. Mange unge er i dag forkælede, fordi der ikke stilles krav til dem, mener Christian Buhelt, som for tiden beskæftiger fem lærlinge i Gentofte og Hvidovre.
- Vi vil for eksempel gerne have maler-lærlinge i det nye autolakereri, tilføjer han.
Efteruddanner
- Tiderne gør, at man bør satse på store værksteder som os. Vi gør meget inden for markedsføring, vi oplever en tilgang af nye typer af kundeaftaler med for eksempel leasingselskaber og forsvaret og er aktive i forbindelse med udbudsforretninger. Vi investerer løbende i den nyeste teknologi, vi efteruddanner og vi har tænkt os at udvide virksomheden med flere nye afdelinger, supplerer Henrik Byrnel, som er salgschef i firmaet.
Dinitrol-centret på Stamholmen havde kørt i 14 dage, da Motor-magasinet den 5. januar var på besøg, mens lak-centret netop havde klaret den første prøve-lakering. Og det var gået godt. På grund af den nye teknologi i kabinen, som tørrer ved 70 grader, er tørretiden skåret helt ned til 14 minutter mod normalt 30 minutter ved 60 grader.
4000 biler om året
Det nye Dinitrol-center er bygget op om en decideret produktionslinje, hvor bilen skubbes fra adskillelse til vask og sprøjtning, tørring og samling.
Kabinen, som er udført af Nordenskov (NIM), er stor og kan også håndtere store kassevogne.
- Vi burde kunne lave 20 biler om dagen, når vi for alvor kommer op at køre, siger Christian Buhelt.
Målet er at rustbehandle omkring 4000 biler i både Gentofte og Avedøre i år.
I det nye Dinitrol-center, som kører med varm voks, er der gjort klar til at lave en produktionslinje mere ved siden af, mens der i lak-centret, hvor kabinen også er monteret af NIM, ligeledes er gjort klar til en kabine mere ved siden af.
Det topmoderne anlæg i lak-centret opfylder i øvrigt alle miljøkrav, så det er fremtidssikret, og i den nye store malerkabine er udsuget så kraftigt, at man uden problemer kan male to biler i to forskellige farver - på samme tid.
Det nye lak-center rummer også en særlig flytbar "emhætte" i form af en fylder-kabine med gardiner.
AutoCenter København har i dag to autotransportere, som transporterer biler til reparation på kædens værksteder, og en tredje er på vej.
- Det giver fleksibilitet, at vi kan flytte biler og medarbejdere rundt mellem afdelingerne. Vi er ved at være en stor spiller på markedet, ligesom vi jo står helt frit, påpeger Christian Buhelt.
AutoCenter København er Eurogarant-certificeret på sine pladeværksteder, ligesom det er planen at blive det på det nye lakcenter. Værkstedsfirmaet er i øvrigt medlem af SKAD og DBR.
Artiklen er en del af temaet Fremtidens Mekaniker.