LEDER: Lærlingene vi ikke har
STATSMINISTEREN TALER om det. Organisationerne taler om det. På værkstederne taler man om det. Samt på skolerne. Og rundt om de runde borde i direktionskontorerne - også dér taler man om et af de voksende problemer i autobranchen: Mangelen på lærlinge.
EN AF DE BRANCHER, der i den grad mærker - og her rækker det ikke at sige "udfordringen," her dækker kun ordet "problemet," - er vores branche. Manglen på lærlinge er her nu - og der er kun grund til at tro, at det bliver værre.
ALLE STEDER, JEG LYTTER, er netop lærlingene, vi ikke har, et tema. Som jeg hørte det på Dansk Bilbrancheråds generalforsamling, som jeg hørte direktør Gitte Seeberg på AutoBranchen Danmarks årsmøde tale om det, og som jeg hørte det nævnt i oplæg fra direktør Jesper Blom fra Andersen Biler; sågar på et seminar i Stockholm holdt af vores svenske søsteravis med samme navn som os. Lærlingene vi ikke har - et problem alle steder.
MOTOR-MAGASINET VIL gerne tage ansvar her. I dag starter en række artikler under den fælles overskrift "Fremtidens mekaniker." Her vil vi journalistisk angribe problematikken fra alle vinkler. Ikke så meget analysere problematikken; for den er åbenlys og erkendt overalt - vi finder eksempel på eksempel på konkrete løsninger.
HAR DU LYST TIL at byde ind med forslag til, hvordan vi får fat i de lærlinge, vi ikke har, så kontakt mig; jeg er lutter ører.
ET ANDET AF de store emner er salget af nye biler, der jo er hele den samlede branches krumtap. Hvordan har salget det; og ikke mindst et nytårs-tema: Kom der en ketchup-effekt eller ikke, da de nye lavere afgifter og dermed priser, var en realitet? Vi har lavet en rundspørge blandt samtlige importører; ingen ketchup denne gang.
Gas geben!
Artiklen er en del af temaet Fremtidens Mekaniker.