23948sdkhjf

Regummiering - en miljørigtig dækløsning

Politiske bestræbelser i EU mod prisdumpning med statsstøtte og ny synsvejledning mod dækreparation til fælles bedste.

FFRD I begyndelsen af december blev der afholdt et netværksmøde i transportbranchen, hvor emnet var "Virksomhedernes vej til grønne transporter". Efter vores opfattelse burde det være en naturlig selvfølge, at der anvendes regummierede dæk hos alle transportvirksomheder, som profilerer sig som en grøn miljøansvarlig transportør. De åbenlyse miljø- og driftsøkonomiske fordele kan findes på hjemmesiden ffrd.dk og tilbydes af de tre danske regummieringsvirksomheder NDI/Euroband Brørup, Vulkan Randers og Bandag Tobøl.

Den nye bekendtgørelse om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk nr. 1347 trådte i kraft den 1. januar 2017, hvilket blandt andet medførte gebyrfritagelse for regummiering af nedslidte dæk med oprindelse i Danmark. Vi håber, at forbrugerne har taget godt imod de nedsatte omkostninger ved anvendelse af regummierede dæk, som giver den mest grønne og miljørigtige genanvendelse af dæk.

Billige dækkøb kortsigtet

Det er fornuftigt at indkøbe nye dæk af høj kvalitet, som er egnet til regummiering. Desværre er der dog vognmænd, som kun ser på omkostninger på den korte bane og falder for at købe "billige" dæk af ringere kvalitet. De "billige" dæk, som kommer til Europa, er drevet af prisdumpning, et problem som desværre ikke er løst endnu.

Vi afventer resultatet af de politiske bestræbelser i Europa-Parlamentet på den rejste antidumping-sag, som bør pålægge told på dæk fra lande, som yder statsstøtte til deres dækindustri. Forbrugerne lader sig lokke af billige nye dæk, mister fornuften og ser desværre kortsigtet på de driftsøkonomiske, miljø- og sikkerhedsmæssige konsekvenser.

Synsvejledning et gode

Den nye vejledning er et stort fremskridt for dæksikkerheden, arbejdsmiljøet og ikke mindst, at vi bevarer så mange karkasser som egnede til regummiering.

FFRD har set med stor bekymring på øget brug af produkter, der anvendes til nødtætninger i dæk. Det handler både om midler, der er en integreret del af dækkets konstruktion, og i særdeleshed midler som tilføres dækket i forbindelse med monteringen. Midlerne kan i værste fald umuliggøre en optimal kontrol og eventuel reparation af dækkene forud for produktionen. De nye regler er en win-win-win situation for den mest miljøvenlige dækløsning, miljøet og Transportbranchens grønne profil.

FFRD ser frem til at holde samfundet sikkert og miljørigtigt kørende i fremtiden.

Erik Neuberg Rasmussen, 
formand for Fabrikantforeningen for Regummierede dæk i Danmark, FFRD

Artiklen er en del af temaet NYTÅRSUDTALELSER 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172