Dieselgate: VW brugte aber til at sniffe diesel-os
ETIK Det er efterhånden normalt, at dyr bliver brugt til test af en række produkter, især lægemidler. Men det hører til sjældenhederne, at aber bliver sat til at teste emissioner og dampe fra dieselmotorer - især når motorerne beviseligt har udledt langt flere skadelige stoffer, end udgangspunktet for forsøget var.
Ikke desto mindre har Volkswagen erkendt, at bilproducenten har gjort netop dette i forbindelse med kampagnen ’Clean Diesel’ i 2014. Det skriver den amerikansk avis, The New York Times. Det er ikke kun Volkswagen, som angiveligt skulle have finansieret det opsigtsvækkende laboratorieforsøg, også Robert Bosch, Daimler og BMW skulle have sendt penge til organisationen European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector, der har stået for at holde forsøget kørende.
Så tegnefilm imens
I alt drejer det sig om ti aber, som man har placeret i aflukket laboratorium sammen med en Volkswagen Bettle udstyret med en dieselmotor. Herefter satte man et tv foran aberne, som efterfølgende var underholdt af tegnefilm. Dernæst startede man angiveligt motorerne for at måle de emissioner og dampe, der blev udledt af bilernes udstødninger. Ifølge Volkswagen selv erkender man, at forsøgene var kritisable:
"Vi beklager misbruget og den manglende dømmekraft. Vi er overbeviste om, at den valgte, videnskabelige metoder var forkert. Det ville have været bedre at fortage testene uden den type af undersøgelser", meddeler Volkswagen i en pressemeddelelse, som flere amerikanske medier har viderebragt.
Er kommet frem i retssag
Afsløringen af forsøgene i Albuquerque i den amerikanske stat New Mexico er kommet frem i forbindelse med den retssag, som den amerikanske stat har kørt mod Volkswagen US i forlængelse af den verdensomspændende Dieselgate, der tog fart i efteråret 2015. Heri skulle det angiveligt være kommet frem, at både Robert Bosch, Daimler, BMW og altså Volkswagen har været med til at finansiere abeforsøgene.
Den efterfølgende afsløring af forsøgene har fået Daimler til at tage afstand fra forsøgsmetoderne. Samtidig har Daimler-koncernen lovet, at man vil nedsætte en undersøgelseskommission, der skal afdække, hvordan virksomhedens midler til European Scientific Study Group for the Environment, Health and Transport Sector er blevet brugt. Robert Bosch anfører, at man allerede i 2013 forlod samarbejdet. BMW afviser kategorisk at være involveret.
Artiklen er en del af temaet Dieselgate.