23948sdkhjf

Den orange publikumsmagnet

Læs om den store restaurering af en 1969 Porsche Targa, som blandt andet omfattede syrebad.

RETROLAK Indtil for nylig stod der en orange 1969 Porsche Targa i det schweiziske værksted hos René Sahli. Den klassiske bil kom ind for at få en lille rustreparation, men viste sig at kræve en komplet restaurering. Hos René Sahli, der driver forretningen, løber reparationslakering i blodet.

- Jeg har altid elsket at arbejde på klassiske biler. Min far restaurerede rigtigt mange klassiske biler og lærte også mig at gøre det, siger han. Sahli har de sidste syv år ledet den virksomhed, hans far grundlagde i 1976, forklarer han.

Sammen med sine fire medarbejdere, har René Sahlis værksted et fremragende ry blandt de lokale ejere af klassiske biler. Dets ekspertise inden for restaurering ses tydeligt, så snart man ser værkstedets hjemmeside, www.autolackprofis.ch. Billedgalleriet er fyldt med eksklusive klassiske biler, der har fået nyt liv og omfatter en række specielle Porscher.

Radikal omgang

Omtalen førte ejerne af 1969 911E Targaen til Aesch.

- Han havde bemærket en rustplet på bilens karrosseri, som han ville have os til at reparere, forklarer Sahli.

Rust er ikke usædvanligt for køretøjer i den alder, da hulrumsforsegling eller galvanisering stadig var ganske ukendt dengang. Men da Sahli undersøgte klassikeren lidt nærmere, opdagede han hurtigt mere rust.

- Især dørkarmene var i temmelig dårlig tilstand. Pletreparationer på en sportscabriolet, der næsten var et halvt århundrede gammel, var bare ikke nok, siger han.

Jo længere undersøgelsen tog, desto mere indlysende blev det, at Targaen krævede en komplet restaurering, herunder en komplet lakering. En perfekt opgave for specialisterne i klassiske biler hos René Sahli.

På grund af rustens omfang, valgte Sahli en radikal tilgang til at fjerne den gamle lak. For at udføre restaureringen fjernede han kofangerne, fenderne samt for- og bagpanelerne og sendte dem til et specialfirma i Stuttgart, Tyskland. Der blev hver del strippet og lagt i en tank, hvor man fjernede rusten i et syrebad. Alt blev derefter primet ved hjælp af en katodisk proces.

- Kun denne metode ville sikre, at hver enkelt del og hvert eneste hulrum blev behandlet, forklarer Sahli og tilføjer:

- Det er simpelthen ikke muligt at nå dem ved hjælp af traditionel slibning og priming med sprøjte. Den komplekse procedure afslørede imidlertid, at nogle af delene, herunder kølerhjelmen, ikke kunne reddes. De måtte udskiftes med originale Porsche-dele.

En original orange

Targaen blev oprindeligt lakeret med Signal Orange, en varm, strålende farve, der ser perfekt ud på cabriolet-biler i solskin. Porsche brugte den lyse orange fra slutningen af 1960’erne på 911’eren og på den såkaldte folkeporsche, 914’eren. Sahli havde adgang til Porsches originale farveprøver fra den periode og kunne bruge dem til restaureringen, men han valgte alligevel Genius-spektrofotometeret fra Standox.

- Ligesom i dag, var lakeringerne fra fabrikken aldrig helt ens. Der kan være synlige forskelle, også selv om farvenavnet er det samme, og nogle farver ændrede sig i løbet af produktionen, siger han.

Sahli nævner en anden vigtig faktor, han måtte tage hensyn til:

- Tidligere brugte man bly til lakering af biler. Det dækkede bedre, men gav også flere farveafvigelser i forhold til moderne lak. Pigmenteringen spiller også en rolle i metamerismen. Afhængig af lyskilden, kan enkelte dele af farvespektret reflekteres forskelligt på grund af en forskel i pigmenteringen. Det kan give en forskellig farveopfattelse under forskellige lyskilder. Derfor er det vigtigt at sikre, at reparationslakeringen og de originale farver opfører sig identisk. Derfor brugte jeg det moderne spektrofotometer, fordi det, sammen med Standowin iQ-programmet og den gode farvedatabase, bare leverer de bedste resultater, siger han.

Porschen i al sin nye pragt

Sahli aflæste den oprindelige farve med det nye Genius iQ spektrofotometer og udnyttede dets moderne funktioner som internetforbindelsen. For at genskabe den rigtige farve, søgte han yderligere hjælp hos teknikerne ved Standox distributør i Schweiz, André Koch AG i Urdorf nær Zürich. Selv ved usædvanlige anmodninger som denne her, kan Standox bruge sin omfattende farveviden, som er bygget op gennem mange år via et tæt samarbejde med de fleste bilproducenter.

Sahli blandede endelig farven Signal Orange med Standox 2K lak og lakerede alle køretøjets dele. Restaureringen har givet Porschens karrosseri dets oprindelige skønhed tilbage.

- Jeg har ekstremt høje standarder, når det gælder kvaliteten af vores arbejde. Derfor foretrækker vi at gøre så meget som muligt selv. Og denne slags opgaver er bare rigtigt sjove. Det fantastiske med klassiske biler er også, at deres teknologi er relativt ligetil i forhold til dagens modeller, siger han.

Efter monteringen og de endelige detaljer, der blev udført med vokspolish, sluttede projektet cirka et år efter den første inspektion.

- Kunden var utroligt tilfreds med resultatet. Men vi måtte skynde os, så han kunne få glæde af Targaen den sommer, siger han.

Se hele fotogalleriet af restaureringen på www.standox.dk/sahli

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062