Hyundai angriber dansk motorsport
MOTORSPORT HYUNDAIS ANGREB PÅ rally startede egentlig i en Opel. Sidste års Opel Adam Cup-raket Jacob Madsen måtte jo ud at se sig om efter en anden bil end en forhjulstrækker fra Rüsselsheim, da Opel-DK trak sig fra motorsporten med godt med stenslag i skærmkasserne. Søgningen standsede ud for en rallybil fra Korea - en Hyundai i20 R5. Tuningsgraden R5 er liige under reglerne for de biler, der kører om verdensmesterskabet i rally, WRC. eller sagt på en anden måde: En R5-bil er næste en WRC-bil, der dog kan købes af private.
Så med en næsten WRC-bil møde Jacob Madsen op til årets første DM-løb i rally, Motorklubben Vejle Motor Sports løb for kort tid siden. Nu skulle der deles koreaner-bank ud.
Og det blev der så alligevel ikke. Motorsport er lunefuldt, Jacob tænker sikkert, at især rallysport er lunefuldt. På de førte prøver viste han bilens fart med bl.a. næstebedste tid på prøve et og hurtigste på prøve to. Men senere i løbet skete det umulige - bøvl med speederen! Et par gange satte speederen sig med fuld åbning under nedbremsning. Men en bil til en pris skrevet med seks cifre valgte Jacob at trække sig.
Herefter blev resultatet:
1) Esben Hegelund, Skoda R5: 49:29.4
2) Ib Kragh, Citroën DS3 R5: 50:33.1
3 ) Kim Boisen, BMW 1M: 51:23.4
4) Kristian Poulsen, Toyota Corolla WRC: 51:37.2
5) Brian Madsen, Peugeot 206 WRC: 51:40.1
Udg.) Jacob Madsen, Hyundai i20 R5
HVOR MEGET KAN
Ikke meget - tjek f.eks. DBA og find en køreklar Peugeot 106 Rallye til måske 12.500 kr. Men, MEN - biler med en historie, en historie, der f.eks. er, at bilen var en VM-vinder og køreren en af de vilde finner; SÅ sker der noget. Senest bevist af at Juha Kankkunens Delta Integrale gruppe A fra 1990 er solgt for 1,9 mio. kr.
LEGEND CUP - ALLE tiders sjove racerklasse for drenge (og måske især mekanikere) i alle aldre, er på vej mod sæson ’18. En af de nye i den lille, snævre kabiner er Nikolaj Leed, som du ellers kender som køreren i den røde Volvo Amazon i 65-klassen i historisk motorsport. Nikolaj har netop testet på Sturup. - Sådan et sekventilt gearskifte er mildest talt anderledes end det i Amazonen, sagde Nikolaj efter den råkolde testdag.