23948sdkhjf

Rust kan mindske sikkerheden markant

Kører man galt, er der større risiko for at komme slemt til skade eller i værste fald dø, hvis der er kraftig rust i bilens bærende konstruktion. Det er konklusionen fra en ny kollisionstest fra det svenske forsikringsselskab Folksam og forbundet Villaägarnas Riksförbund, som viser, at rust i brugte biler - Mazda og VW Golf - udgør en langt større sikkerhedsrisiko på vejene end hidtil antaget.

KORROSSION En helt ny test af nye og brugte biler viser, hvad mængden af rust betyder, når de kører galt med 64 km/t - og ikke mindst, hvad der sker med føreren.

Det er første gang, at det svenske forsikringsselskab Folksam og Villaägarnas Riksförbund foretager crashtests på brugte biler, og konklusionen er, at rustangreb i bilens skelet påvirker personsikkerheden markant.

- Undersøgelsen er opsigtsvækkende og har betydning for mange danske bilejere. Det er alment kendt, at stål svækkes af rust, men den nuværende viden om, hvordan rust i bilers bærende konstruktion påvirker kollisionssikkerheden, er meget begrænset, fordi kollisionstests normalt kun bliver foretaget på helt nye biler, siger Erik Rasmussen, direktør for Dansk Bilbrancheråd (DBR), i en fælles pressemeddelelse fra DBR og Dinitrol.

Større risiko for dødelig ulykke

Folksam og Villaägarna har testet to nye og to brugte bilmodeller. Blandt de to brugte biler havde den ene bil moderat rust, mens den anden havde kraftig rust.

Der blev testet to brugte bilmodeller af årgangen 2003-2004 (Mazda) med kraftig rust og 2004-1007 (VW Golf) med moderat rust.

- Den bilmodel, som havde mest omfattende rustskader på de energioptagende dele, mistede en stjerne i Euro NCAP-sikkerhedsvurderingen. Det er meget og svarer faktisk til 20 procents øget risiko for død eller alvorlig tilskadekomst. Det forklarer, hvorfor rust forringer kollisionsbeskyttelsen i så høj grad, at bilen mister en stjerne, siger Anders Ydenius, trafiksikkerhedsforsker hos Folksam.

- Rustskaderne gør de bærende konstruktioner i bilen så porøse, at energioptagende strukturer risikerer at ændre form helt ukontrolleret. Biler med rust kan altså krølle mere sammen, end når de bliver testet fra ny, og det øger risikoen for skader og kan i sidste ende være livsfarligt, siger Anders Ydenius, trafiksikkerhedsforsker hos Folksam.

Syn giver falsk tryghed

Alle fire testbiler havde kort inden undersøgelsen kørt i trafikken og var sluppet igennem et normalt obligatorisk bilsyn uden anmærkning. Men ifølge teknisk chef hos Dinitrol, Mogens Vestergaard, er det ikke noget særtilfælde:

- Bilsyn skal sikre, at køretøjet fungerer, som det skal og hverken er til fare for fører eller andre trafikanter. Men i lyset af Folksam og Villaägarnas undersøgelse og med tanke for, hvor mange brugte biler, der kører rundt på de danske veje, er det skræmmende, at det ikke er en del af værkstedernes rutine at tjekke for rust på de bærende konstruktioner. Det giver mange danske bilejere en falsk tryghed, mener Mogens Vestergaard, teknisk chef hos Dinitrol.

Vær opmærksom ved køb

Folksam og Villaägarnas test af lige præcis de to bilmodeller er tilfældigt udvalgt, men konklusionerne gælder for alle bilmærker og modeller - hvis der er rust på de bærende konstruktioner, forringes sikkerheden betydeligt.

Som bilejer kan det være svært at vide, hvornår man skal reagere, fordi biler ikke ruster lige meget overalt. Og en bil, der ser godt ud udenpå, kan sagtens have rust på de indre dele - og omvendt, påpeger DBR og Dinitrol.

- Vi opfordrer altid til at forebygge og rustbeskytte bilen fra start. Biler, der ikke er rustbeskyttet, vil uundgåeligt ruste over tid, og derfor bør man især være opmærksom på bilens tilstand, hvis man køber en brugt bil. Hvis man har mistanke om - eller ligefrem konstaterer rust - så er det vigtigt at få afklaret, om rusten har sat sig på den bærende konstruktion og i så fald straks få udbedret skaderne på et professionelt autoværksted, opfordrer Erik Rasmussen.

Folksams kollisionstest

Der blev testet to brugte bilmodeller af årgangen 2003-2004 (Mazda) med kraftig rust og 2004-1007 (VW Golf) med moderat rust.
Testmetoden var den samme, som anvendes af Euro NCAP på nye biler.
Begge bilmodeller blev testet under frontalsammenstød- og sidesammenstød, mens der også blev foretaget en stolpekollisionstest på VW Golf-modellerne.
Bilerne kørte 64 km/t under kollisionstesten

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219