Stop det politiske keglespil nu!
LEDER Igen og igen kommer politikere med løsrevne forslag - senest om at forbyde dieselbiler. Men hvis ikke forslagene har rod i teknisk virkeligheden - diesel igen (!) - må det simpelthen stoppe, mener chefredaktør Flemming Haslund.
LEDER: NU MÅ VI forbyde dieselbiler! Bilerne ud af København! Sæt afgiften op! Sæt afgiften ned!
POLITIKERE KENDER ÅBENBART
SENESTE EKSEMPEL ER Mette Frederiksens og Frank Jensens forslag om fra 2030 at forbyde dieselbiler i København. Slynget lige ud i luften uden at tage hensyn til, at benzin- og dieselmotorer er præcist lige rene til den tid (hvis ellers EU’s Euro VII-norm vedtages til ikrafttræden i 2011; men det gør den nok.)
DERFOR ER DER intet objektivt argument for at forbyde diesel til fordel for benzin. Intet. Det forhindrer imidlertid ikke de to politikere i at kaste synspunktet ud i luften. Konsekvensen udebliver ikke: Mange er allerede nu nervøse for at købe en dieselbil. Hos Kia, der lige nu sælger plugin-hybrider "over forventning", forklarer man bl.a. det store salg med, at mange kunder føler sig parate til nye drivlinier og gerne vil købe en bil med "fremtidssikret" teknik (til forskel fra dieselen.)
APROPOS PLUGIN-HYBRIDER, der sælger godt. Det gør elbilerne fortsat ikke - og det på trods af udmeldinger om et politisk ønske om et stærkt øget elbilssalg de kommende år. Smuk tanke i forhold til Moder Jord. Urealistisk tanke i forhold til hvor langt en elbil kan køre på en opladning. Nåe, jamen, så kan vi da regulere det på afgiften, tænker en politiker typisk. I samme moment planlægges afgiften at stige fra 20 til 40 procent næste gang, det er nytår.
HVERKEN AUTOBRANCHEN ELLER bilisterne har brug for det politiske keglespil - apropos sidste efterårs lange periode med bilsalgstørke som følge af afgiftspolemikken i Folketinget. Det, vi har brug for, er en sammenhængende, langsigtet afgiftspolitik, der sætter nogle klare mål for udslip og sikkerhed. Og ikke om én type motor skal forbydes eller ej. Tak.
Gas geben!