23948sdkhjf

Sådan vil grossist tiltrække lærlinge

FTZ Akademi vil sammen med erhvervsakademi tiltrække unge til autobranchen

LÆRLINGE Under overskriften "lærlinge til autobranchen" gør landets største autogrossist klar til at lancere en storstilet lærlinge-event, som skal aktivere en række studerende og en masse folkeskoleelever over hele landet med det formål at højne autobranchens agtelse blandt ungdommen og i sidste ende skaffe flere lærlinge til branchen.

Duoen bag det ambitiøse tiltag, som har fået Erhvervsakademiet Lillebælt og Relationsnetværket som samarbejdspartnere, er FTZ’s nytiltrådte strategiske udviklingschef, Michael Gadegaard, og chef for FTZ Akademi, Søren Rolskov Paulsen.

Motor-magasinet var med ved slutningen af et møde mellem de tre parter i FTZ’s hovedkontor i Odense forleden, og det er da også netop Motor-magasinets kampagne de seneste måneder "Fremtidens mekaniker" om blandt andet lærlinge, som har været inspiration for FTZ’s nye uddannelses initiativ, fortæller Michael Gadegaard.

- Dels har Motor-magasinets kampagne været inspiration, men dels er det også vores passion hos FTZ for at gøre noget for de unge, siger Michael Gadegaard, som i sit tidligere virke hos både Würth og Autohuset Vestergaard har samarbejdet med netop Erhvervsakademiet Lillebælt og Relationsnetværket.

- Vi ønsker som leverandør til autobranchen at tage ansvar og vise de unge, hvad branchen også indeholder, tilføjer han.

En tragt af lærlinge

I det nye projekt vil FTZ Akademi lave en tragt med lærlinge til autobranchen - både mekanikere, sælgere og reservedelsfolk - bundet op på de fem FTZ Akademier i Odense, Aarhus, Aalborg, Glostrup og Haderslev.

I stedet for at lave et klassisk åbent hus på de fem akademier, henvendt til landets folke- og efterskoleelever, vil man nu forsøge at aktivere skoleeleverne fra 7.-9. klasse på anden vis, nemlig ved at eleverne deltage i temaer/projekter om autobranchen samt i en landsdækkende konkurrence.

På skolerne skal både elever, lærere, forældre og vejledere involveres inden for emner som projekt-fremlæggelse, praktiske øvelser, spørgetime og oplistning af elevens muligheder i branchen etc.

Hele projekt "tiltrækning af lærlinge til autobranchen" skal munde ud i en landsfinale blandt eleverne samt kåring af en vinder.

I sving fra efteråret

For at få projektet i omdrejning har FTZ valgt at samarbejde med Erhvervsakademiet Lillebælt, hvor omkring 30 serviceøkonom-studerende involveres, idet de netop uddannes i at lave events under mottoet mennesker møder mennesker. De skal således hjælpe elev-projektet inden for emner som projektsamarbejde, konkurrence, kommunikation og involvering.

Også omkring 50 bachelor-studerende i projektledelse på Erhvervsakademiet Lillebælt skal deltage via deres undervisning.

- Den 1. marts er hvert år en skelsættende dato for valg af faglig uddannelse, og vi forsøger nu at massere de unge og branchen frem mod den 1. marts 2019. Vi ønsker at sætte fokus på branchen nu og at holde gryden i kog. Mit håb er, at skoleelever for alvor kan aktiveres i projektet fra efteråret, siger Michael Gadegaard.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Mekaniker.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125