To bilfabrikker lukker ned for diesel
GOODBYE Det bliver ikke som at slukke en stikkontakt, men det bliver inden for en årrække et goodbye til dieselmotorer i Europa for de to store bilproducenter Nissan og Toyota.
Det fortæller en talsperson fra Nissan Europa til sitet Automotive News. Den opsigtsvækkende udmelding kommer i kølvandet på bl.a. Toyota, der i marts gjorde det klart, at den japanske producent ikke har interesse i at holde liv i dieselmotorerne på de europæiske veje, da andelen af dieselmotorer i den koncern udgør færre end 10 procent. For Nissan udgør salget ifølge Automotive News Europe omkring 16 procent, eller hvad der i 2017 svarede til 128.456 solgte dieselbiler.
- Vores salg af dieselbiler er primært koncentreret om Europa, men vores vedholdende satsning på elektrificering har resulteret i, at vi er klar til at udfase dieselteknologien lige så langsomt. Vi kan som producent konstatere et fald i antal solgte dieselbiler, og at faldet har bidt sig fast, siger talspersonen til Automotive News Europe.
Ifølge Stefan Bratzel, der er leder af studiet forvaltning inden for autoindustrien ved universitet Applied Science i Bergisch Gladbach i Tyskland, er der en ganske fin og forstålig rød tråd i den beslutning, som de japanske virksomheder har meldt ud:
- Japanerne har hele tiden været skeptisk over dieselteknologien, og på mange måder har virksomhederne Nissan og Toyota ikke rigtig haft kompetence i stil med eksempelvis de europæiske producenter på det her område, forklarer Stefan Bratzel.
Ifølge eksperten kan mærker som Honda og Mazda være på vej med samme stilskifte med samme begrundelse som Nissan og Toyota.
Her konstaterer man, at salget er drastisk reduceret i både Tyskland og Storbritannien, to af de vigtigste steder at afsætte biler. Det er Dieselgate og løbende udmeldinger fra byer som Paris, Stuttgart og København, der har gjort, at diesel er blevet et no-go for mange.