23948sdkhjf

Læg frygten på hylden: Elbiler skal smøres

Apropos norske forhold: Hvis man som mekaniker eller værkstedsejer er nervøs for elbilernes indtog, er der godt nyt på smøremiddel-fronten.

SMURT Det var langt fra opløftende læsning for landets værksteder, at flere elbiler på markedet kan betyde et fald på op mod 50 procent af omsætningen. Det var et af budskaberne fra Stig Mortens Nilsen, der er direktør for Norges Bilbransjeforbund, som var en af hovedtalerne på Bilbranchen DI’s årsdag. Blandt andet var det med et punkt, der på direktørens oplæg blev kaldt ’olie/filtre’, hvor den norske brancheforening har skrevet hele det punkt ud af ligningen om fremtidens forretningsgrundlag for værksteder og elbiler.

Men så let kan det ikke gøres op, mener producenten af smøremidler til den professionelle del af autobranchen Fuchs. Her nævner man blandt andet transmissionsolier til reduktionsgear, fedtblandinger og naturligvis diverse kølemidler. Det øgede krav og udviklinger af den type af produkter skyldes, at de oftere fremover kan komme i kontakt med elektriske moduler, sensorer og strømkredse, hvor de påvirkes af elektrisk strøm og elektromagnetiske felter.Markus Garb, der har det globale ansvar for Product Management Automotive hos Fuchs, forklarer:

- Smøremidlerne skal være kompatible med alt fra kobbertråde og elektriske moduler til specialplast og isoleringsmaterialer. Det betyder, at de skal have en højere specialiseringsgrad for at kunne varetage smøringen i disse miljøer, siger Markus Garb.

Køling i centrum
Motorer i elbiler genererer også meget varme, som skal ledes ud af det elektriske modul, og her er effektive kølekoncepter nødvendige. Desuden kan det forventes, at elmotorerne vil blive drevet med stadig højere hastighed med øget effektivitet for øje.

- Vi ser, at helt nye motorer konstrueres, og at andre smøre- og kølemiddelkoncepter diskuteres. Højhastighedsmotorer kræver, at omdrejningstallet i drivlinjen reduceres. Derfor implementeres nye reduktionsgear med mindre geartrin, med potentielt højere indgangshastigheder, forklarer Markus Garb.

Da reduktionsgearene kan kombineres med elektriske moduler, skal deres transmissionsolier også kunne fungere godt sammen med de valgte modulmaterialer. Den omstilling er en omfattende opgave for udviklerne af smøremiddel, fordi den indebærer en betydelig ændring af specifikationerne for smøremidler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14