Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?
BILTEKNIK Tom Kristensen, baggrundelsen for det overordnede spørgsmål - hvor kører Le Mans hen - er jo, at der et nyt reglement på vej til Le Mans-løbet. Hvordan bliver det?
- Jeg tror, det bliver mere enkle racere for at gøre løbet mere seværdigt. De sidste 10 år har det været utroligt sofistikerede og komplekse, højteknologiske racerbiler. Audi, Porsche og Toyota har arbejdet med relativt forskellige koncepter. Audi med 6-cylindret diesel, Porsche med 4-cylindret benzin og Toyota med 6-cylindret benzin og de tre fabrikker arbejdede fra start med tre forskellige hybridteknologier, men til sidst kørte alle med lithium-teknologi.
- Le Mans-organisationen ACO arbejder sammen med FIA om det, der hedder EoT, som kort fortalt er et koncept, hvor alle teknologier er velkomne, men hvor FIA sikrer en vis jævnbyrdighed. Det vil sige, at kommer der et team, som vil køre på eksempelvis jordbærplanter, så fastsætter FIA, hvor mange planter, de må have i tanken. Det kræver et meget bredt reglement, og det skal Le Mans-reglementet være i mine øjne.
Dernæst, hvordan passer det ind i den generelle udvikling blandt gadebiler?
- Det passer perfekt, for det udelukker eller favoriserer ikke en bestemt teknologi, men giver bilfabrikkerne vide rammer for at opfinde og udvikle nye teknologier eller koncepter.
Le Mans-biler har altid været de mest avancerede biler blandt alle - hvordan kan det i fremtiden passe sammen med, at “rigtige" biler er på vej til at blive elektriske?
- Lad os gå 100 år tilbage; da begyndte udfasningen af hesten som transportmiddel, og det første Le Mans blev kørt i 1923. Det blev hverken ridesportens eller hesteavlens endeligt, tværtimod er heste nærmest mere eksklusive i dag, end det var tilfældet dengang. Jeg tror, vi vil se en lignende udvikling indenfor motorsporten, hvor der vil blive holdt fast i sporten - og til en vis grad traditionelle koncepter - og det vil danne grundlaget for en bred palet af serier med et til fælles, nemlig underholdende racing.
- Jeg står i spidsen for Drivers Commission under FIA, og der arbejder vi for at bevare og øge kørernes mulighed for at gøre en forskel, når de sidder i racerne, så den dygtige kører belønnes for sit talent og hårde arbejde.
Kan det kun føre frem til, at både Le Mans bliver elektriske?
- Nej, i hvert fald ikke på kort sigt.
Er Le Mans lige så fedt i 2028 som i 1968 og i dag?
- Ja, det er jeg helt sikker på! Det ligger i Le Mans natur at udfordre det bestående og det kendte. Banen, historien og kravene til kørerne gør Le Mans helt unikt. Hvordan racerne så er bygget er i mine øjne ikke afgørende for Le Mans fremtid, selv om jeg da gerne selv ser, at der fortsat vil være lækre og forskellige lyde fra racerne, så publikum fortsat kan kende deres personlige favorit selv med lukkede øjne.///
Artiklen er en del af temaet FORMEL 1 / LE MANS .