"Det smukke, det rædsomme ved Le Mans"
LE MANS For det japanske bilmærke Toyota er der ingen rysten på hånden:
Målet er selvfølgelig af stå i midten på podiet på Le Mans, spår mærkets danske PR-chef, Anders Tystrup fast. Men han skynder sig at tilføje:
- Men vores hybridracer-projekt handler om mere end at hente trofæer hjem. Vi arbejder hele tiden for at skabe bedre og bedre biler, og det bidrager vores motorsportsafdeling væsentligt til. Missionen er at lykkes på banen og samtidig at levere teknologi til fremtidige gadebiler, som Hr. og Fru Danmark kan se og købe hos sin lokale Toyota-forhandler.
- Le Mans 2018’s nye reglement i år givet os en udfordring, som ingen andre har haft. I år skal vi være endnu mere energieffektive end nogensinde før for at slå vores LMP1-rivaler, der har betydeligt mere energi, må bruge mere brændstof og mindske vægten mere, end vi må hos Toyota. Vi trives med udfordringer som disse, da de presser os til at skabe endnu bedre biler. Men tag ikke fejl - vi hader at tabe, så vores mål er helt klart sejr ved Le Mans.
- MEN. Vi ved af smertefulde erfaringer, hvor svært det løb er. 24 timer er virkelig hårdt. De seneste fire år har vi tre gange haft en bil, der har været hurtig nok til at vinde Le Mans. Alligevel har vi svigtet hver gang. Det har vi gjort noget ved, forklarer Tystrup.
- I Le Mans kan man forvente, at 30-40 procent af løbet ligger uden for ens egen kontrol. Det er både det smukke og samtidig også det rædsomme ved Le Mans. Så vi har i høj grad forbedret den måde, vi forbereder os på i løbet af året og fokuseret mere på de forhold, der ikke umiddelbart ligger lige for på Le Mans. Designteamet har arbejdet på hver millimeter af bilen for at sikre, at den er så let, hurtig og pålidelig som mulig, ligesom mekanikere, ingeniører og kørere har forberedt sig på at håndtere det uventede.
- Derfor: Vi føler os helt klar. Men der er lang vej at gå. flun
Artiklen er en del af temaet FORMEL 1 / LE MANS .