23948sdkhjf

Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

KLASSIKERE Selvfølgelig er der stadig noget specielt over en ny bil, duften naboens reaktion og alt det der. Men det kommer næppe som den helt store overraskelse for ret mange i autobranchen, at især ét segment af den altfavnende bilbranche for alvor skubber på i de her år, nemlig klassiske biler. Sjældent har der været skrevet så meget om auktioner, særlige motorsportsløb rundt i Danmarks to største byer og dertil producenter, der satser på klassiske biler, som nu.

Og de klassiske biler er i dag mere end blot en hobby for millioner af mennesker rundt om på de små værksteder. Det er ved at udvikle sig til big business med milliarder af kroner i omløb. Et af de nyeste eksempler på det er verdens største messe for autobranchens eftermarked, nemlig Automechanika i Frankfurt, der netop i år runder de 25 år. Når messen skydes i gang den 11. september 2018 og løber frem til den 15. september bliver det med en helt ny satsning på biler med år på bagen. For også folkene bag Automechanika ved, at der er store summer på spil, når alt fra bilproducenter, underleverandører, værksteder, lakproducenter og alle mulige andre faggrene kaster sig over segmentet for biler med patina. Det fortæller Olaf Musshoff, der er direktør for Automechanika.

- Klassiske biler har en markedsvolumen på omkring 119 milliarder kroner. Vi ønsker derfor at tage både dem med mangeårig insiderviden og så de helt nye inden for feltet og sætte dem sammen på messen. Reparationer og salg af reservedele kan nemlig blive en meget stor og profitabel forretning for mange værksteder. Men derfor er det også desto vigtigere at vide hvordan, man kan gøre det til en forretning, fortæller Olaf Musshoff i forlængelse af offentliggørelse af den klassiske satsning på messen.

Dækker sig bredt ind
Besøgende på Automeckanika-messen vil vide, at der er rigeligt at foretage sig med hensyn til at komme tæt på små og store udbydere af alt fra rudehejst, dæk, diagnoseudstyr, LED-lys og en bunkevis af andre komponenter. Når man sætter fokus på klassiske biler bliver det også med at større udsnit af små og store virksomheder, der enten har flere års erfaring med det klassiske område - eller som først lige skal til at i gang. Blandt andet vil man kunne møde Volkswagen Classic Parts, Ferdinand Bilstein, Mazda Motors Deutschland og Scandix. Hertil vil der være producenter af autolakering til stede, blandt andre i form af BASF Coatings, der i Danmark især kendes for datterselskabet Glasurit.

Motor-magasinet har besøgt BASF og Glasurits store produktionsanlæg i Münster i Tyskland, hvor man allerede har skruet op for sprøjterne i forhold til autolakering til brug på klassiske biler. Det forklarede blandt andre Mark Glover, der til dagligt arbejder med procesdesign i lakvirksomheden, til avisen på fabrikken.

- Ordet patina er over alt i autobranchen lige nu. Det skyldes, at langt flere kunder hos autolakererne end tidligere begynder at efterspørge en viden om klassiske biler og mulighederne for at få repareret små og store skader, sagde Mark Glover om Glasurits satsning Classic Car Colors-program.

Det der er karakteristisk ved autolakering af young- og oldtimers er de teknikker, man skal bruge for at skabe den helt rigtige patina, på ingen måde kan sammenlignes med dem, der bliver brugt i dag. Det var udgangspunktet for Kees Verdaasdonk, som arbejder sammen med Mark Glover hos Glasurit og som også har kastet sig over de klassiske biler og deres lak.

- Sat meget på spidsen, skal de autolakerer, som vil ind på det her marked, mere eller mindre glemme alt det, de har lært om lak og lakprocesser de sidste 20 år, når vi taler klassiske biler og deres lak. For det nytter ikke noget at male komponenter på bilen med de nyeste teknikker. Det ender ud i et resultat, som hverken lakereren eller kunden kan være tilfreds med, sagde Kees Verdaasdonk.■

Artiklen er en del af temaet Sommermagasinet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.286