Jagt biler i Pokémon Go-stil
RACING Du går på gaden, solen skinner og højst sandsynligvis har du din smartphone med lommen. Hvis du under huden har oktan i blodet, kan du nu kombinere interessen for racing og det med lige at få lidt motion ved at løbe rundt og jagte fede biler. Den danskudviklede app Street Cars fungerer efter bedste Pokémon Go-stil, fordi den baserer sig på lokation. Når man kommer forbi en bil, man tænker vil klare sig godt i en duel, scanner man bilen og dens nummerplade og på få sekunder registrerer app’en, hvilken bil der er tale om.
Når det er sket, er man klar til at give den gas og udfordre andre brugere af app’en til racerløb rundt på en bybane. Lidt som med Pokémon Go er der belønninger til dem, der er ekstra aktive, og når man scanner bilen får man også ekstra point for bilen sjældenhed. Alt det kan bruges til at opgradere bilerne løbende og udvide garagen drastisk, så man har en god chance på flere planer i spillet.
Tunge drenge
Selv om det måske i første omgang lyder som et garageprojekt udviklet af nogle unge mænd og kvinder med hang til biler og racing baseret på smartphones placering, er der et på meget tunge investorer og folk bag app’en. Til at understøtte Donkraft Digital, der står bag Street Cars, finder man Theis Søndergaard, der er produktdirektør hos den verdenskendte danske Vivino-app til at scanne, købe og sælge vin. Også en af grundlæggerne af Unity, som er meget langt fremme med blandt andet Artificial Intelligence (AR), David Helgason. Hertil Henrik Kraft, der er tidligere partner hos det verdensomspændende investeringsfirma KKR. Theis Søndergaard fra Vivino siger blandt andet:
- Da Kristoffer Nielsen, direktøren for Donkraft Digital, spurgte mig, om jeg havde lyst til investere i Street Cars, så var svaret egentlig givet lidt på forhånd. Personligt elsker jeg racerspil, og når Street Cars-app’en så giver mulighed for, at man kan gå rundt og scanne biler på gader, er det klart mit område. Det minder jo på rigtig mange måder om det at scanne en vinflaske i Vivino. Så jeg mente, jeg havde noget erfaring og knowhow at bringe til bordet, fortæller Theis Søndergaard.
Brugerdrevet
App’en gik online den 7. juni i Danmark i henholdsvis Apples App Store og Googles Play Store. Som med stort set alle andre apps bliver den lille applikation aldrig rigtig færdig, den udvikles løbende. Derfor afventer man lige nu den modtagelse, brugerne giver app’en og kigger på, hvordan brugerne får det bedste ud af racing-programmet. Det forklarer direktør Kristoffer Nielsen:
- Street Cars er virkelig en fed udfordring. En gang imellem får man lov til at arbejde med noget helt unikt i sin karriere. Lige nu er vi på vej ind på uudforsket territorium med spillet, og derfor håber vi, at vores brugere kan være med til at pege os i den retning, vi skal fremadrettet, fortæller Kristoffer Nielsen.