23948sdkhjf

Viborg og biler med hjertet

Biler og byen Viborg er både en levevej og en passion for Martin Pedersen, direktør og indehaver af JP Group koncernen i Viborg, som fylder 60 år den 5. august.

RUNDT - Biler er både min hobby og min levevej.

Ordene er Martin Pedersens. Han er direktør for JP Group koncernen i Viborg, som udover produktion og Worldwide forhandling af reservedele til bl.a. VW og Porsche også monterer Garia golf- og distributionsvogne samt står bag 28 Quick Pot-værksteder rundt i Danmark.


Søndag den 5. august runder han de 60 år. Mindre end en måned før fødselsdagen flyttede han med hele familien fra et byhus i midten af Viborg til et nyopført drømmehus i den nordlige ende af byen. Her lå en gammel proprietærgård, som nu er blevet nænsomt restaureret/nybygget med respekt for den gamle stil. Her er der blandt andet plads til hestestald og et værksted til nogle af Martin Pedersens mange biler.

- Vi får plads omkring os, og vi får plads til at dyrke vores hobbies som familie, siger han. Familien består af hustruen Lone og tre døtre på 25 og 17 - de to yngste er tvillinger. Den ene af tvillingerne er for nylig blevet nordisk mester i ridebanespring ved et stævne i Drammen i Norge, og det er faderen tydeligt stolt af.

- Selv er jeg fuldstændig vild med biler. Det er biler, jeg lever af, men jeg elsker også at gå og rode med dem.

Der er ikke noget hastværk, når man makker med bilerne. Det nyder jeg, og det bliver der mere tid til, når jeg nu får nogle af dem helt tæt på.

- Jeg elsker at sætte dem i stand og køre lidt i dem - og så mødes jeg ind imellem med nogle andre dedikerede mennesker og snakker om biler. Det er hyggeligt.

Har flere end 50 biler
Martin Pedersens bilsamling er imponerende. Den tæller flere end 50 biler, hvor af hovedparten af dem er af mærket Porsche. Den ældste er fra 1954, og den nyeste har ikke meget mere end lige forladt samlebåndet.

Men også gamle folkevogne og andre specialiteter har sneget sig ind i samlingen.

For ti år siden blev der opført et showroom på tusind kvadratmeter. Ud over de mange Porscher og VW‘er findes her også Simon Spies’ gamle Mercedes og et eksemplar af bilen Logicar, som B&O-designeren Jakob Jensen udviklede sammen med JP.

Og så står her en kopi af den mere end hundrede år gamle, danskproducerede Brems-bil. Den er også blevet til på Hjulmagervej, hvoraf den ene blev foræret til Viborg Museum.

Der er tale om dansk bilhistorie - og lige præcis den vil Martin Pedersen gerne være med til at skrive.

- Viborg Museum er i fuld gang med arbejdet med en udstilling af de biler, som gennem nu 50 år har været kåret til Årets Bil i Danmark. Det har været naturligt, at Quick Pot har meldt sig som sponsor.

Fakta JP Group Koncernen

JP Group Koncernen blev etableret af Martin Pedersens far, Johannes Pedersen, i 1975. Grundlaget for virksomheden var produktion af reservedele til biler, ikke mindst til Volkswagen og Porsche.

I 1992 overtog Martin Pedersen posten som direktør i forbindelse med faderens død. I dag har koncernen

cirka 450 ansatte og en årsomsætning på 700 millioner kr. med afdelinger i bl.a. Tyskland, Rusland, Tyrkiet og Kina.

Hovedkontoret ligger på Hjulmagervej i Viborg med 40.000m2 under tag. Der bliver fortsat produceret og forhandlet reservedele til biler. Adressen er samtidig hjemsted for en egentlig produktion af danske elbiler. Blandt andet producerer virksomheden elektriske postbiler til PostNord, og alene i år triller der mellem 1.500 og 1.600 danskproducerede elbiler ud fra fabrikken i Viborg bl.a. af mærket Garia.

JP Group Koncernen omfatter JP Group a/s, Johs. Pedersen a/s, Hovwdiaudi a/s og Quick Pot a/s.

Brænder for Viborg
Martin Pedersen brænder ikke bare for biler. Han betegner sig selv som ærkeviborgenser - og han er dybt engageret i sin by.

Da Viborg Kommune i starten af det nye årtusinde indviede en ny cykel- og gangsti rundt om Søndersø, var der ikke afsat penge til også at etablere belysning. Martin Pedersen satte sig i spidsen for en række erhvervsfolk, som skaffede penge til projektet - og JP Group producerede de 117 lamper, som en lang række frivillige viborgensere efterfølgende var med til at sætte op langs søen.

- Viborg er min by, og jeg vil gerne være med til at give noget tilbage til byen, siger Martin Pedersen.

Det gør han fortsat. Han er i dag formand for Center For Industri, der har som mission at udvikle eksisterende industrivirksomheder og skabe gode vilkår for nye industrivirksomheder.

Martin Pedersen er desuden en af initiativtagerne til Investor Hub Viborg, som er et perspektivrigt projekt under opstart i form af en pengetank med en række erhvervsfolk fra Viborg bag. Investor Hub Viborg skal både økonomisk og fagligt støtte op om perspektivrige iværksættervirksomheder samt bestående virksomheder, der kan booste en sund ide.

Gik bankvejen
Det stod ikke umiddelbart skrevet i kortene, at Martin Pedersen skulle videreføre sin fars livsværk. Da han var blevet student fra Viborg Katedralskole, læste han videre på Viborg Handelsskole - hvorefter han valgte at komme i lære i det, der dengang hed Privatbanken. Her kom han blandt andet til at arbejde først i Viborgafdelingen og siden i filialen i Herning, inden han efter fem år blev ansat i faderens virksomhed.

- Min far mente nok, han kunne bruge mig, for jeg kunne jo "udenlandsk", og så havde jeg jo læst HD i både organisation og international handel, så jeg kunne supplere med noget teoretisk viden. Jeg begyndte fra bunden og lærte virksomheden og dens medarbejdere at kende. I dag er vi mange flere ansatte, men jeg sætter stadig en ære i at kende dem allesammen.

Martin Pedersens far døde af kræft i 1992 og efterlod driften af virksomheden til sønnen.

- Det var hårdt både at miste sin far og at skulle stå med ansvaret. Jeg er en helt anden type, end min far var, så jeg skulle finde mit eget ståsted både for mig selv og for virksomheden, fortæller han.

Johannes Pedersen var kendt som en opfindertype, der elskede at sætte ting i gang. Da Martin Pedersen overtog styringen af virksomheden, havde dens aktiviteter bredt sig fra bilreservedele til bl.a. også at omfatte produktion af transportbånd, sphagnumpotter og stokerfyr.

Martin Pedersen besluttede at skære ind til virksomhedens kerne - nemlig det, der har med biler at gøre. Det betød lukning af forskellige dele af virksomheden, men også til etableringen af det første Quick Pot-værksted i 1993 sammen med partneren Steen Haugaard Fransen.

Missionen bar frugt, og JP Group koncernen har i dag udviklet sig til en markant og sund produktions- og handelsvirksomhed indenfor bilreservedele og -produktion samt renovering af interiør til tog.

Livet til revision
Martin Pedersen er en ivrig fortæller, og han har meget at berette om. I dag står han i spidsen for et dansk industrieventyr, der eksporterer langt det meste af sin produktion - og han har formået at gøre en god forretning ud af at producere noget så eksotisk som danske elbiler.

Men det har ikke udelukkende været en dans på roser at nå dertil:

- For to år fik jeg konstateret en meget aggressiv form for lymfekræft, og jeg fik at vide, at jeg skulle opereres her og nu. Det blev jeg, og jeg gennemgik en intensiv kemokur i et halvt år. Heldigvis er jeg blevet erklæret rask i dag. Men i sådan en situation tager man sit liv op til revision.

- Både min far og min mor døde af kræft. Når det så rammer en selv, giver det noget at tænke over. Men faktisk har sygdommen gjort en masse godt. Jeg fandt jo ud af, at virksomheden godt kunne køre videre, selv om jeg ikke var der hver dag.

- Jeg fik uddelegeret en del opgaver, mens jeg var i kemobehandling. Og dem har jeg ikke taget hjem igen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11