Testmetode-kaos hersker
FORBRUGSTAL Mange bilingeniører rundt om i Europa sover sandsynligvis halvdårligt eller grænsende til det ikke-eksisterende i de her uger. Lige om lidt træder de nye målemetoder for brændstofforbrug nemlig i kraft, hvilket betyder, at alle nye biler skal overholde den såkaldte WLTP-metode (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) og så den mere praktisk anlagte fremgangsmåde RDE (Real Driving Emissions).
Ifølge mediet Automotive News Europe hersker der lige kaotiske tilstande, hvor blandt andet TÜV-testcentre er lagt ned og kører 24 timer i døgnet, fordi en stribe bilproducenter skal have en uvildig godkendelse til at sælge en given model, der skal overholde WLTP og RDE. Som udgangspunkt vil WLTP-tal nemlig vise klart forhøjede emissionstal, end man er vant til i dag med den såkaldte NEDC-metode. Samtidig beskyldes RDE-metode, hvor biler testes rundt på strækninger med varieret terræn, klimaanlæg tændt og flere andre almindelige parametre, for ikke at tage NOx alvorligt. Netop det fældede Volkswagen under Dieselgate i 2015 og årene frem.
Som et spil minefelt
Derfor tester alle bilproducenterne lige nu på livet løs og kører rundt med måleenheder spændt fast på anhængertrækket og bagruden for at sikre de korrekte tal. Men eksempelvis det at sætte partikelfiltre på kan være en motorteknisk udfordring og være med til at skubbe testtallene endnu engang. Og på mange måder ligner balancegangen mellem de mange testprocedurer et spil minefelt. Det mener Mark Fulthorpe, der arbejder med den automotive branche hos virksomheden IHS Markit.
- Det er som et slags tredimensionelt skakspil, hvor alt er i spil. Og det er som om, at folk endnu ikke helt har forstået, hvad der egentlig skal til for at overholde de har krav, udtaler Mark Fulthorpe til Automotive News Europe.
Kan tage to måneder
Og hvad betyder alt det så konkret for producenterne? Som det er lige nu kan det tage temmelig lang tid at få alle de rette stempler på en produktionsmodel, der skal sælges inden for EU’s grænser. Det vurderer Vincenzo Luca, der er talsmand for TÜV SÜD.
- De nye testmetoder har ført til en flaskehals hos de organisationer, som udfører de uvildige test. Foruden TÜV er der 19 andre steder, det også lovligt kan udføres. Men som situationen er lige nu kan det tage over to måneder at få godkendt en bilmodel, udtaler Vincenzo Luca til Automotive News.
Han fortæller, at nogle producenter har været ude i god tid, mens andre har trukket tiden ud.
TÜV SÜD kan årligt udføre 12.000 test, men de senere måneders intensive fokus på WLTP og RDE betyder, at man er i gang med at udvide et anlæg i Stuttgart markant. Det sker blandt andet for at være klar til næste runde: hybrid og plugin-hybrider.