Mirakel-coating øger effekten - og sænker CO2
KERAMIK Åbn frontklappen på Nicolai Aaberg Hansens DTC-racer og lad blikket glide over bagest i motorrummet og ned til udstødnings-manifolderne. Få øje på i alt otte tykke rør, der snor sig fra blokken og forsvinder ned under bunden. Manifolderne - de er hvide!
Oftest er udstødnings-manifolder på højtydende racermotorer pakket ind i varmebeskyttende specialtape, der skal forhindre at alt i nærheden smelter. Og at luften i motorrummet bliver for varm med lavere effekt i motorrummet som et af resultaterne. Husk på, at mange racermotorer henter indsugningsluft fra motorrummet. Og hvis den har for høj temperatur, går det ud over motorens effektivitet, og dermed falder effekten.
Varmebeskyttende tape er den traditionelle løsning. De otte hvide rør i Nicolais bil er den mest moderne.
- Det er en keramik-coating, forklarer Nicolai, coating af mærket Zircotec. Vi har sendt manifolderne til England for at få lagt coatingen på.
Zircotec er et af de mange specialfirmaer i den engelske bilverden. Zircotec henvender sig både til motorsporten - Nicolai H er jo et godt eksempel - her er hele målet at hente yderligere effekt og moment -altså effektivitet.
Men også gadebiler kan have glæde af den hvide mirakel-coating. Her kan resultatet på den anden side af effektivitet, nemlig lavere forbrug og dermed lavere CO2-udslip.
ThermoHold er altså en keramisk belægning, der holder temperaturen på det coatede emne nede. Dermed beskyttes emner i nærheden.
Zircotec teknologien anvendes af fabrikanter, i motorsport og leveres også til eftermarkedskunder.
PS. Apropos "de hvide rør." Keramik-coatingen med navnet ThermodHold, fås i øvrigt i i alt 14 forskellige farver. Kigget ned i DTC-raceren bekræfter hvorfor ...