Mercedes’er sladrer selv om buler
BILKABULER Det hører til sjældenhederne, at der sammen med en uheldig Bilka-bule også ligger en seddel med et navn og nummer - så forsikringsselskabet kan afslutte sagen. Og hvad gør man så? Jo, nu vil Mercedes-Benz forsøge at tage et skridt på vejen mod at komme uærligheden til livs.
Mercedes-me platformen Mercedes me er en onlineportal, som Daimler/Mercedes-Benz lancerede første gang i 2014 i Tyskland. |
Svaret er den digitale Mercedes-me-platform. Gennem Mercedes-me kan ejere, der betaler for servicen, få en direkte notifikation, hvis bilen rammes eller på anden bevæger sig, når den ikke burde det. Systemet hedder ’parking damage detection’ og kan gennem den digitale kontakt med bilejeren med det samme oplyse, hvornår skaden er sket og på hvilken side af bilen, der er berørt. Skulle man på den ene eller anden måde overse beskeden på telefonen, vil bilen, næste gang den startes fortælle om påkørslen, hvor den viser anslået tidspunkt og en markering af side. FDM Motor har i forbindelse med lanceringen talt med en specialist fra Mercedes-Benz, der kan fortælle, at man egentlig blot mangler en juridisk godkendelse før, at systemet også kan bruge bilernes kamerasystemer til at optage den bilist, som er på vej til at stikke af fra bulen uden at efterlade en besked.
Den forbundne bil
Foruden systemet, der kan sladre om buler, udnytter Mercedes-Benz i stadig højere grad de internetforbundne muligheder i form af live-overvågning af bilen, fjernåbning af bilens døre og bagagerumsklap, parkeringshjælp til at finde bilen på en større p-plads og fjernstyret parkering. Sladrehanken kan dog endnu ikke tilkøbes i Danmark, oplyser importøren, men det er hensigten, at den skal kunne det.