Metal Rally i 6. gear
RALLY Ja, det ER rigtigt nok. Når Metal Rally kommer fordi en teknisk skole, inviteres elever til at komme ud og prøve. På med en rigtig styrthjelm, spændt fast i et rigtigt racersæde. Og med eleverne selv bag rattet - ikke noget med bare at sidde ved siden af her.
Og som i rigtigt rally. Stopuret tændes i samme splitsekund køreren maser speederen i bund. Go!
Hvem der så var hurtigst de to steder; se boksen med overskriften, Vinderne.
Metal-vindere EUC Lillebælt |
Men hvad er det især, man skal huske, når man sætter sig ind i en rallybil? Det ved om nogen den tidligere europamester i rally, den til alle tider største danske rallykører, Henrik Lundgaard. Han har kørt Metal Rally-bilen for at få følelsen helt ind under huden. Vi ser Henrik gi’ den Metalgas og konstaterer:
Små skrig fra dækkene
Henrik starter uden ret megen hjulspin: Fordækkene hyler, da Lundgaard lægger fra land. Men det går ikke op i ren hjulspin.
Der kommer små skrig fra dækkene, da Lundgaard kører i sving. Men ikke så meget, at forenden skrider ud.
Og bilen kører næsten langsomt, da Lundgaard skal runde keglerne.
Det ser nærmest langsomt ud - men stopuret beviser, at det er det ikke.
- Hemmeligheden i at køre stærkt: Ikke at køre for stærkt! Forklarer Henrik.
PS: Til Metal Rally i EUC Lillebælt vakte det opsigt, at én af Metal Rallys officials valgte at køre opvisning i sin VW Transporter - og det var en meget snæver bane. Rasmus Sørensen (official fra Viking Auto Sport) kørte tiden i 1:03:00, blot 3 hundrededele fra vinderne.