Hertz lukker delebilerne
DELEØKONOMI Hertz Danmark har valgt fremover alene at fokusere på biludlejning i Danmark. Det betyder, at Hertz Delebilen lukker sin offentlige delebilsvirksomhed den 31. oktober 2018.
Det meddeler Hertz på sin hjemmeside.
Det er konkurrence fra billige biler og p-pladser, der får Hertz til at dreje bilnøglen for miljøvenlig løsning. Politikerne er skyldige, lyder det fra delebilsmarkedet.
En delebil på en fast parkeringsplads afløser 5-10 privatbiler. Det viser undersøgelser fra Københavns Kommune og delebilstjenesten Letsgo. Så derfor er det en miljøstreg i regnskabet, når Hertz Delebiler ved udgangen af oktober trækker sine omkring 120 biler ud af de store byer.
- Det var svært at få økonomi i det, siger Kenneth Sørensen Tillisch, chef for Hertz Danmark, til Politiken.
Hertz Delebiler skulle investere i flere biler og mere manpower for at fortsætte, og det var en usikker investering med den øgede konkurrence på markedet. En række nye services som de nye DriveNow, GreenMobility og GoMore, der faciliteterer samkørsel og skaber en forretning ved at forbinde privatpersoner, der lejer ud til hinanden, har givet delekunderne flere valgmuligheder.
Danmarks anden store udbyder af delebiler er Letsgo, der har 170 biler i København og 2500 medlemmer, og som også er udbredt i Aarhus og Odense. De har også oplevet deres forretning stagnere de seneste år på grund af de nye koncepter.