23948sdkhjf

DBR: Brændeovne sviner mere end bilerne

Dansk Bilbrancheråd finder ikke statsministerens åbningstale om stop for fossilbiler dækkende.

KOMMENTAR - Det er bestemt fornuftigt, at de her klimamål nås, og vi skal selvfølgelig alle bidrage. Når det er sagt, så er det afgørende vigtigt, at et stop for salg af benzin- og dieselbiler bliver gennemført på en måde, så det ikke rammer de tusindvis af værksteder, som lever af at sælge, servicere og reparere bilerne.

Det siger Eriks S. Rasmussen, direktør for Dansk Bilbrancheråd, som kommentar til statsminister Lars Løkke Rasmussens udmelding om stof for salg af benzin- og dieselbiler i 2030.

Dansk Bilbrancheråd, DBR, repræsenterer knap 2.000 mærkeuafhængige værksteder over hele landet.

DBR vurderer, ligesom erhvervsorganisationen SMVdanmark, at landets mange bilværksteder og -forhandlere går en usikker tid i møde, hvor varelager, opbyggede kompetencer og udstyr vil falde i værdi i takt med, at det bebudede lovindgreb nærmer sig en realisering.

- Der bliver solgt meget få elbiler i Danmark, og en af årsagerne er, at teknologien ikke er god nok endnu. Her tænker jeg for eksempel på rækkevidde, lange tankningstider og manglende mulighed for påhængskøretøjer, og så er elbiler stadig for dyre, siger Erik S. Rasmussen, som tilføjer:

- Og så er det i øvrigt en særdeles, ja nok urealistisk, ambitiøs målsætning at ville skifte en stor del af den danske vognpark ud på så kort en årrække. Endelig er det værd at minde om farligheden af at hoppe med på en trend, der nærmest minder om et kapløb mellem de europæiske landes politikere om at være først med at afskaffe konventionelle køretøjer. Husk eksempelvis, at landets brændeovne udleder mere CO2 end den samlede vognpark - hvor er det lige, fokus er?

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.163