23948sdkhjf

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

AutoBranchen Danmark
Regeringens klimaudspil indeholder små skridt i retningen af den grønne omstilling, men der skal langt mere til, hvis regeringen skal nå sin egen målsætning om en million grønne biler på vejene i 2030.

Det siger direktør i Autobranchen Danmark, Gitte Seeberg, i en kommentar til de 17 forslag i regeringens klimaplan, som vedrører transportområdet. Hun understreger, at hun stadig mangler svar på, hvad regeringen vil gøre, hvis ikke der bliver taget en fælles EU-beslutning om at forbyde salget af benzin- og dieselbiler fra 2030.

- Der er en bevægelse i gang i mange EU-lande, som ønsker en slutdato for salg af fossile biler. Men der er langt til en fælles beslutning, og hvis ikke den kommer, kan man ikke forbyde forbrugerne at købe en benzin- eller dieselbil i et andet EU-land efter 2030. Men når det er sagt, er der heller ingen tvivl om, at bilfabrikkerne i de kommende år vil lancere mange nye elbiler med langt større rækkevidde og skarpere priser end dem, vi kender i dag, siger Gitte Seeberg.

Regeringens klimaplan indeholder i alt 38 forslag, men initiativer på transportområdet er langt de mest vidtgående. Det er til trods for, at økonomer og klimaeksperter peger på, at man kan på langt større klimagevinster for langt færre penge ved at regulere landbruget og boligmassen.

- Autobranchen er i forvejen meget hårdt beskattet, hvilket gør, at det er dyrt at presse mere ud af bilerne. Grundlæggende bør politikerne gå efter at indhøste de største klimaeffekter, der hvor det er billigst. Vi vedkender os naturligvis også et ansvar for at reducere CO2-udledningen, men det er også på tide, at politikerne retter øjnene mod andre sektorer, så bilisterne og autobranchen ikke alene skal trække det store læs", siger Gitte Seeberg.

Hun tilføjer, at vi stadig mangler stadig at høre, hvor mange penge der skal til, og hvor regeringen vil finde dem.

- Vi ved, at den grønne omstilling vil koste milliarder af kroner i bare ladestandere og anden infrastruktur, herunder også udbygningen af vindkraft. Derfor skal der helt andre penge på bordet end de 250 millioner kroner, regeringen lægger om året de næste fire år.

Bilbranchen DI
- Vi bakker op om målsætningen om udelukkende at sælge lav- og nulemissionsbiler fra 2030, men for at målsætningen skal kunne lykkes, skal alle teknologier i spil. Desuden er det en forudsætning, at der sker tiltag på både EU-niveau og nationalt niveau, siger direktør i Bilbranchen Thomas Møller Sørensen.

- Der er gode intentioner bag regeringens forslag. Men de fjerner ikke det grundlæggende problem, at afgiften fortsat tager udgangspunkt i bilens pris og ikke dens teknik. Vi foreslår i DI og Bilbranchen, at man i stedet fjerner registreringsafgiften permanent for miljøbiler for i stedet at skrue op for ejerafgiften. Ejerafgiften kan med fordel baseres på bilens vægt eller energieffektivitet. Det vil give en fremtidssikret model, som branchen, forbrugere og investorer kan have tillid til. Og i takt med udskiftning af bilparken til mere miljøvenlige biler, får vi en mere robust og fremtidssikret bilbeskatning, siger Thomas Møller Sørensen.

Regeringen foreslår også en lavere beskatning af grønne firmabiler (f.eks. el- og plug-in hybridbiler). Regeringen foreslår at indføre et midlertidigt fradrag i beskatningsgrundlaget for de grønne firmabiler på 30.000 kr. Det betyder, at en medarbejder med en grøn firmabil skal betale mindre i skat af bilens værdi. Regeringen håber dermed, at grønne biler i højere grad vil blive valgt som firmabil.

Bilbranchen er positiv over for regeringens forslag om at tilrette firmabilordningen. Den nuværende indretning af firmabilordningen straffer utilsigtet lav- og nulemissions-firmabiler sammenlignet med konventionelle benzin- og dieselbiler. Bilbranchen foreslår, at firmabilbeskatningen ændres, så firmabilens pris fylder mindre og udgiften til drivmidlet fylder mere i beskatningsgrundlaget. Det vil give et mere korrekt beskatningsgrundlag samtidig med, at det vil gavne de mere miljøvenlige biler.

Dansk Elbil Alliance
Stor ros til regeringen for at tage livtag med klimaets smertensbarn: bilerne. Det er altafgørende, at vi får elbilerne ud af starthullerne, hvis vi skal nå EU’s klimaforpligtigelse, siger branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Med blandt andet fortsat lave afgifter på elbiler, lavere beskatning for grønne firmabiler, pulje til investeringer i infrastruktur mm. har regeringen skabt gode incitamenter for, hvordan vi sikrer en gradvis indfasning af elbiler og andre grønne biler.

Fremadrettet skal vi sørge for, at incitamenterne er tilstrækkelige, så vi allerede i 2020 ser en markant udvikling i salget af de grønne biler og kollektive transport og så vi når i mål i 2030. Derfor ser vi frem til det arbejde som skal foregå i den forslåede kommission, hvor man bla. skal tage livtag med den skattestruktur vi i dag har på biler, og som hæmmer udbredelsen af grønne biler, samt sikre en løbende evaluering af, om vi er på rette kurs mm., slutter Lærke Flader

Brintbranchen
Mange roser, få tidsler og enkelte mangler. Det er reaktionen brintbranchen, , der bl.a. repræsenterer producenter af brintbiler, tankstationer og løsninger med brintbusser.

- Der er rigtigt mange gode forslag i udspillet og særligt når det gælder busser, taxaer og afgiftslettelserne på grønne firmabiler er der grund til at rose regeringen for at sætte fart på den grønne omstilling. Vi har allerede de første brinttaxaer på gaden i Danmark og busser på vej, men indtil nu har økonomien været udfordret, og det har været svært at komme op i en skala der betyder noget. Det ændrer dagens tiltag på, og det er meget positivt", udtaler direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen.

E.ON
Energiselskabet E.ON har i de seneste år investeret massivt i udrulningen af ladeinfrastruktur til elkøretøjer, men har primært fokuseret på Tyskland, Norge og Sverige fremfor Danmark. Det kommer til at ændre sig efter regeringens udmelding i dag.

- Vores investeringerne har været på et vågeblus de seneste par år. Vi er allerede en af de aktører, der vil investere mest i nordisk ladeinfrastruktur i den kommende år, men med denne udmelding vil fokus utvivlsomt flytte sig tilbage til Danmark, siger Tore Harritshøj, direktør for E.ONs nordiske eMobility-forretning.

I det første halvår blev der solgt 646 elbiler i Danmark. Til sammenligning blev der i samme periode solgt 120.750 fossilbiler. På trods af et afventende bilsalg er forventningen dog stor til de kommende år, hvor også Klimarådet har påpeget, at en hurtigere indfasning af elbiler er påkrævet, hvis Danmark skal have en rimelig chance for at nå 2030-klimamålene.

- Grundlæggende er udfordringen ligeså klar som løsningen. Om kort tid skal Danmark være fossilfrit og derfor har fossilbiler en klar udløbsdato. Vi har brug for at gøre transporten elektrisk og jo før, desto bedre, forklarer Tore Harritshøj og påpeger, at luft- og klimapakken er en tiltrængt saltvandsindsprøjtning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173