Også de nye biler er på vej til dansk rally
SUZUKI-POWER En af de mest interessante biler i dansk rally er den gule raket her, Kenneth Madsens Suzuki Swift med den nye downsizede 1,4-motor. Og netop dét - downsizing-power - har bevirket, at bilen hidtil ikke har kunne deltage i den officielle DM-jagt.
Men det skal der laves om på, stræber DASU efter unionens planer for 2019, lover formanden for rallyudvalget, Hans Erik Madsen i en artikel i unionens medlemsblad.
Det skal skabe plads til en bil som denne her, den gule Suzuki Swift Maxi 2000 EVO, der køres af Kenneth Madsen. I farten ligner bilen en anden meget lysegul Swift i dansk rally, men dén kører med den hidtidige 1600 sugemotor, der passer ind i dette eksisterende reglement. Men bilen på billederne her i artiklen er altså baseret på Suzukis nye 1,4-liters downsizede turbomotor, der ikke tillades i det øjeblikkeligt reglement, hvilket altså er p vej til at blive ændret.
Bilen er i øvrigt bygget her i Danmark; skabt stump for stump på et værksted i Sorø, hos ligeledes rallykører og Suzukiforhandler Anders Lysen. Så vel er bilens standard og finish helt på niveau med fabriksbilerne i WRC, så er bilens altså danskbygget og -ejet.
Kenneth Madsen glæder sig mildest talt til komme til at køre med bilen til næste år. Han siger:
- Jeg glæder mig mildest talt til at komme til at køre "rigtigt" med Suzukien. Jeg tror faktisk, jeg kan love, at den nye turbobil er en regulær vinderbil!