Ny hurtigtørrende storvognslak
LAK-UDVIKLING Storvognslakering kræver i høj grad, at lakken står åben i lang tid, og samtidig er det centralt, at lakken flyder godt og er nem at påføre. Endelig betyder de store emner, at der er meget energi at spare ved en hurtig tørreproces. Præcis disse tre centrale områder har været udgangspunktet for udviklingen af den helt nye produktplatform til storvognslakering, der lanceres i både PPG- og Nexa-regi. I PPG-regi har den nye produktplatform fået navnet Defleet One, mens den i Nexa-regi kaldes Turbo Vision.
Det nye laksystem indeholder en række nye, epokegørende og patenterede produkter, som producenten PPG fortæller har taget adskillige år at udvikle. Systemet er, som tilfældet er med det bestående PPG Defleet UHS system, opbygget med et udvalg af bindere der blandes med dedikerede tonefarver. Alle bindere og tonefarver i det nye system er nyudviklede, og det samme gælder for de hærdere og fortyndere, der også indgår i systemet.
Foreløbig findes der tre bindere i det nye system, mens alle tonefarver, alle hærdere og alle fortyndere til systemet er lanceret. Der vil løbende over de kommende måneder blive lanceret yderligere bindere.
- Vores nye produktplatform er nyskabende på en række områder, og vi forventer, at mange vil give de nye produkter en varm modtagelse, siger nordisk marketingchef Henrik Friis, PPG.
En superblank løsning
Ved førerhuse og andre områder, hvor der ønskes optimal kvalitet, tilbyder det nye system en toplak-binder der hos PPG kaldes Defleet One High Performance Topcoat. I Nexa hedder den tilsvarende toplak-binder Turbo Vision Premium High Flow Binder.
Når denne nye binder blandes med de nyudviklede tonefarver får man en sprøjtevenlig toplak med god dækkraft, som samtidig har en særdeles høj glans. Dermed er produktet særdeles velegnet til reparationslakering af storvogne eller til opbygninger, hvor den absolut højeste kvalitet er påkrævet.
En række europæiske storvognslakerere har testet denne nye toplak-binder, og om deres erfaringer fortæller PPG’s europæiske produktchef inden for storvognslakering, Adrian Murphy, således: "Alle de kunder der har prøvet de ny produkter oplever en glans, som er væsentligt højere, end de hidtil har været vant til. Desuden beretter de om, at tonefarverne har en særdeles god dækkraft, hvilket betyder, at de har kunnet reducere lagtykkelsen. Endelig er tørretiden særdeles kort, hvilket betyder, at emnerne kommer hurtigere gennem produktionen."
Reducerer 10-20 procent
Ifølge PPGs egne tests betyder det nye laksystems gode dækkraft, at lagtykkelsen og dermed lakforbruget kan reduceres med op imod 10 procent. Dette reducerer så også VOC-udledningen tilsvarende. De gennemførte tests viste også, at man som bruger af produktet kan forkorte tørretiden med op til 20 procent, hvilket sikrer både en hurtigere produktionsproces og et lavere energiforbrug. Hvis man ønsker at formindske energiforbruget endnu mere, og det i øvrigt passer ind i det enkelte værksteds produktionsproces, så kan den nye toplak også lufttørres uden nogen form for kvalitetstab.
Løsninger til alle behov
Som nævnt omfatter den nye platform allerede tre bindere og flere er undervejs, så der inden for kort tid er løsninger både til reparationslakering og til alle de behov opbyggere måtte have. Foruden den ovenfor beskrevne High Performance / High Flow Binder findes der på nuværende tidspunkt også en Matt Binder og en Medium Solid Binder.
Den nye Matt Binder kan blandes med High Performance / High Flow Binder og dermed give fuld fleksibilitet med hensyn til ønsket glansgrad. Den nye Medium Solid Binder er udviklet til førstegangs-lakering af eksempelvis trailere, hvor der ikke er krav om brug af VOC-godkendte produkter.
Den nye platform har vist sig at have en særdeles god farvepasning uanset hvilket udstyr der anvendes. og uanset hvem der påfører den, lover PPG. Dette reducerer behovet for oplæring i det nye system.