Serviceaftaler sikrer kunde-loyalitet
TRYGHED Både værksteder og forhandlere kæmper en kamp for at holde på kunderne og på fortsat at sikre indtjeningen. En undersøgelse fra AnalyseDanmark med deltagelse af knap 1200 bilejere og 200 værksteder viser, at det kun er 36 procent af dem, der køber bil, der efterfølgende bruger forhandleren til service. Det betyder altså, at ved to ud af tre bilsalg ser forhandleren aldrig kunden igen.
- At kunne opbygge loyalitet er helt afgørende i en autobranche, hvor bilejere ofte går efter den billigste løsning. I stedet for at maksimere værdien af det enkelte servicebesøg eller bilsalg, har det mere værdi på sigt at kunne sikre, at kunderne bliver ved med at vende tilbage. En fast serviceaftale repræsenterer derfor den største enkeltstående mulighed for at sikre, at ens kunder bliver ved med at vende tilbage til det samme værksted, siger Claus T. Hansen, CEO hos softwarehuset OmniCar.
69 procent af de adspurgte værksteder tilbyder ikke faste serviceaftaler til deres kunder, og kun 11 procent af bilejerne fik tilbudt en fast serviceaftale ved sidste værkstedsbesøg. Det på trods af, at 37 procent af de adspurgte bilejere i høj eller nogen grad ønsker sig en fast serviceaftale.
Markant ekstra omsætning
Et af de firmaer, der er begyndt at bruge serviceaftaler, er Flex-A Automobiler, der har værksted i Ballerup og Birkerød. Her oplever Jesper Hestbek, at serviceaftaler er en klar fordel:
- Serviceaftaler giver en markant ekstra omsætning og gode muligheder for mersalg og bedre service, siger Jesper Hestbek ifølge en pressemeddelelse fra Omnicar.
Men der er altså stadig mange værksteder, der ikke tilbyder faste serviceaftaler. Det kan hænge sammen med, at 60 procent af værkstederne ikke har kendskab til software, der eksisterer til at håndtere serviceaftaler. Af andre årsager nævner værkstederne blandt andet, at det er besværligt, at det tager tid, og at de mangler viden om, hvordan man gør.
- Undersøgelsen viser tydeligt, hvordan vi på den ene side har bilejerne, der ønsker serviceaftaler, og vi på den anden side har vi værksteder og forhandlere, der søger efter nye måder at opbygge kundeloyalitet på. Hos OmniCar har vi udviklet et værktøj, der gavner begge parter, siger Claus T. Hansen.