23948sdkhjf

Vinter giver pres på værkstederne

Løvfaldssommeren har fået bilisterne til at udskyde skift til vinterdæk, vurderer formanden for Dækimportørforeningen.

SKIFTEDAGE Efter en usædvanlig varm sommer og efterår virker det ikke så aktuelt for bilisterne at få skiftet til vinterdæk lige nu. Men måske skal man ikke vente for længe, for vinteren kan komme hurtigt. Det vurderer Kenneth Saust, formand for Dækimportørforeningen i Danmark:

- Sne- eller frostglatte morgener kommer typisk hvert år fra starten af november. Men kun få bilister er begyndt at skifte dæk, fordi det er så varmt næste indtil nu, så derfor vil der komme et stort pres på dæk- og bilværkstederne, siger Kenneth Saust, der forudser ventetider på 14 dage eller mere for at få skiftet til vinterdæk i år.

Dæk kørt helt ned
I dækbranchen mener man ud fra dæktællinger at kunne konstatere, at mange bilister har kørt både deres sommer- og vinterdæk helt ned. Derfor er det klogt at skifte nu i stedet for at køre videre på de gamle dæk.

- Udgiften til en bøde for at køre på fire ulovlige dæk er noget større end prisen for fire nye vinterdæk. Og kører man galt på en glat vej og får blot en lille bule i bilen, bliver regnestykket endnu dårligere, siger Kenneth Saust.

Hans bedste råd er derfor at få tjekket dækkene nu hos sit dæk- eller autoværksted og sikre, at man har gode vinterdæk på, så man kan køre sikkert i de kommende måneder.

Kritik af helårsdæk
Mange dækfabrikanter tilbyder nu helårsdæk, men er de den rette løsning til hele året? Kenneth Saust oplyser, at man i Dækimportørforeningen i Danmark læner sig op ad de store udenlandske, uafhængige dæktest.

- Professionelle test viser, at helårsdæk hverken er de bedste om vinteren eller sommeren. Om vinteren er vinterdæk klart det sikreste valg. Helårsdæk er et anvendeligt kompromis. Og sommerdæk er ganske enkelt uegnede på vinterlige veje, slutter dækimportørernes formand. bauer

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078