Fælge skal være aerodynamiske
CO2-UDSLIP Kravet om mindre CO2-udslip fra biler smitter nu direkte af på bilers fælge. For vel har de været der længe - om ikke andet så i motorsport i jagten på mindre vindmodstand for fartens skyld - men nu kommer de aerodynamiske fælge for alvor på hverdagsbiler. Også her er målet det samme, nemlig lavere vindmodstand. Men nu er formålet med at glide lettere gennem vindhavet først og fremmest at få bilen til at bruge mindre energi og dermed udslippe mindre CO2.
Udformning af fælge foregår jo først og fremmest hos bilproducenterne. Lige nu er retningen klar: Fælge får større diameter, men bliver samtidigt smallere. Typisk hos BMW’s elektriske bil med titlen i3. Men samme tendens går igen i f.eks. brintbiler fra Toyota og Honda. I alle tre tilfælde er målet jo det samme: Lavere rullemodstand = lavere energiforbrug = lavere udslip.
Men hjulene giver jo en modstand mere ud over rullemodstanden fra dækkene, nemlig vindmodstanden fra fælgene. Fælgen med lavest vindmodstand er den egentlige pladefælg, der dog har ét afgørende problem, nemlig at luft, der suser gennem fælgen, ikke er med til at holde bremserne nede i temperatur, hvilket er et must.
Derfor arbejder først og fremmest bilfabrikkerne, men også fælgfabrikker med at designe fælge, der både har høj køling og lav luftmodstand. Et eksempel er udviklingen fra den aerodynamiske fælg fra fælgfabrikat Borbet. Den type arbejde foregår normalt bag meget lukkede døre, men alligevel har østrigerne ladet tegningen af en vindmodstands-lav fælg slippe ud. Det jo mere end antyder, at der vitterligt er noget på vej herfra. Med en årlig produktion på 18 millioner fælge er der grund til at tro, at der netop her er økonomisk power til at være med til at forme fremtidens fælg.
Borbet importeres til Danmark af Rally Centeret, Næstved.