23948sdkhjf

130 år med tysk glasur til biler

Lakproducenten Glasurit fejrer jubilæum i år med sit farveglade papegøje-logo og en række innovationer gennem årene.

BRANCHEHISTORIE I 1888 tog Bertha Benz den første tur ned ad vejen i en bil med en forbrændingsmotor. Samme år lagde den tyske forretningsmand Max Winkelmann grundstenen til sit firma, hvorfra det globale lakmærke Glasurit blev født. Siden da har Glasurit mange gange skrevet lakhistorie med produkter, der skaber flotte resultater for brugerne - både i autolakbranchen og hos bilejerne.

Eventyret begyndte i Hamburg, hvor Max Winkelmann stiftede “Handelsgeschäft mit Lacken und Farben Max Winkelmann".

Han begyndte med egenproduktionen af rusthæmmeren Eisenglasurit (Jernglasurit) og den helt nye lakfarve krystal hvid.

Indtil da var det i Tyskland standard under lakering først at anvende et pigmentlag og derefter det beskyttende laklag. Winkelmann havde imidlertid den idé at tilbyde pigmenter og bindemidler i et og samme produkt.

Dette krævede en produktionsproces, hvor komponenterne permanent blev forbundet ved konstant slibning og blanding. Det markerede fødslen af den første lak, der kunne påføres med pensel. Påføringen blev lettet betydeligt og holdbarheden blev ligeledes forlænget.

Ti år senere blev mærket ’Glasurit’ født, da Winkelmann besluttede at markedsføre alle produkterne under dette navn.

Glasurit står for “glasuragtig hård overflade“ (på tysk: Glasurartig harter Überzug). Og Glasurits symbol for kvalitet var en kineser.

Virksomheden havde stor succes, og inden længe blev lokationen i Hamburg for lille. I Münster-Hiltrup fandt Winkelmann, hvad han havde brug for; en ejendom beliggende ved en kanal med jernbane og vejforbindelser. Her begyndte han i 1903 at bygge en lakfabrik.

Papegøjen symbol på kvalitet

I 1908 blev virksomheden omdannet til et aktieselskab under navnet “M. Winkelmann Aktien-Gesellschaft". Og i 1924 blev den farverige papegøje det nye virksomhedslogo. Siden da har Glasurit og papegøjen været uadskillelige.

Opkøbt af BASF

I 1925 blev Glassomax-lakfabrikken bygget. De lakker, der blev produceret på fabrikken, blev Tysklands første lak til biler.

I 1964 blev Glasurit Serie 54 introduceret, det første metallic baselak/klarlak system til bilreparationer.

I 1965 købte BASF AG i Ludwigshafen Glasurit-fabrikkerne af Max Winkelmann AG, og Glasurit blev det globale selskabs stærke mærke.

I 1982 markerede Glasurit Ratio-systemet starten på en ny æra af mere effektive, enkle og mere pålidelige reparationslakeringsprocesser.

De systematisk koordinerede Glasurit-produkter gør det muligt at foretage alle slags reparationer hurtigt og til en rimelig pris.

I 1992 blev Glasurit en af de første verdensomspændende producenter til at lancere et vandfortyndbart laksystem. Serie 90 gjorde reparationslakering så let, økonomisk og sikkert, at det hurtigt blev en verdensomspændende succes - og det fortsætter den dag i dag.

Glasurit oplever i stigende grad at blive en omfattende løsningsleverandør til værksteder med sine innovative udviklinger, fortæller regional marketingchef Michael Wiborg.

Globalt netværk

- Som pålidelig partner supporterer vi værksteder verden over med en portefølje af innovative værktøjer til farvetilpasning, et omfattende udvalg af konsulentydelser til forbedring af effektiviteten, Refinish Competence Center i Münster, det førende træningscenter i lakeringsbranchen, såvel som det globale netværk af træningscentre.

- For at sikre vores succes i fremtiden, fortsætter vi hos Glasurit med at udvikle produkter og tjenester, der giver værksteder langsigtet succes, som vi nu har leveret gennem mere end et århundrede, siger Michael Wiborg.kile


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094