23948sdkhjf

Fællesskab forebygger frafald hos mekanikere

MIN FREMTID Det er noget af det første, de fire personvognsmekanikere David Christiansen, Martin Bagge, Marcus Espensen og Asbjørn Olsson nævner, da de skal sætte fingeren på, hvad det allerbedste ved deres uddannelse er. Hvad der gør dagene på EUC Nordvestsjælland særligt sjove, når de er på skolen mellem deres praktikperioder.

De går alle på hovedforløbet på uddannelsen og er ude i praktik, hvor de får en grundig forsmag på, hvad der venter dem ude på arbejdsmarkedet - både af opgaver og af arbejdsmiljø. Og her er de alle hurtige til at fremhæve fællesskabet, sammenholdet og det faktum, at der altid står en klar med en hjælpende hånd.

Men det er ikke kun i praktikken, de oplever dette. Også på selve skolen er fællesskabet i top, og noget af det, der er med til at fastholde eleverne i uddannelsen.

Hjælpe til ordblindhed
Udover et godt samarbejde med kommunen og muligheden for mange tilbud til eleverne - blandt andet hjælp med ordblindhed - er det hovedsageligt de gode relationer, der er med til at holde frafaldet nede på EUC Nordvestsjælland - og med til at holde elever som David, Martin, Marcus og Asbjørn ved ilden i forhold til at forfølge uddannelsesdrømmen.

Både relationerne blandt eleverne og til underviserne, som gør undervisningen relevant, hvad end du som elev er 17 år gammel og kommer direkte fra grundskolen eller som 36-årig skifter karrierespor.

Generelt er frafaldet faldet fra 31 procent i 2015 til 22 procent i 2017 på EUC Nordvestsjælland inden for den indgang, der på erhvervsuddannelserne, der hedder “Teknologi, byggeri og transport".

Herunder ligger uddannelsen til personvognsmekaniker, hvor eleverne undervejs i uddannelsen dyrker relationerne. Både i selve arbejdet, hvor de hjælper hinanden, men også socialt, hvor omgangstonen gør, at eleverne får lyst til at blive.

cb

Artiklen er en del af temaet Min Fremtid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11