23948sdkhjf

BILTEST FOR PRO - Mitsubishi Eclipse Cross

Alle vil have en bid af den store Nissan Qashqai-kage, blandt dem også Mitsubishi. Den japanske bilfabrik - dem med Galant i 1980’erne og bilerne i VM-rally i 1990’rne, har senest lanceret denne SUV, Mitsubishi Eclipse Cross.

SUV  Eclipse Cross findes både med forhjuls- og med firehjulstræk, og der er frit valg mellem automatisk og manuel gearkasse, som vi kører i denne artikel.

Men der er foreløbigt kun én motor med én effekt at vælge imellem: Nemlig en 4-cylindret rækkemotor på 1,5 liter med 163 hk. Det er det (hvilket jo gør det noget lettere for sælgeren). Senere følger dog en ny variant, nemlig en Eclipse Cross med plugin-hybrid. Men læg mærke til; ingen dieselmotor her.

Eclipse Cross havde verdenspremiere i Genève, marts 2017. Navnet er i familie med sportsvognen Mitsubishi Eclipse, som mange sikker kender fra The Fast & The Furious-filmene. Men teknisk er der ingen bånd mellem de to.

STYRKER & SVAGHEDER

✔ Fartformåen

✔ Bagsædeplads

✔ Garanti



÷ Køremåde

÷ Pris

÷ Adaptiv fartpilot



MEKANIKEREN SKAL VIDE:

Den 4-cylindrede 1,5-liters turbomotor på benzin er den spændende del af Eclipse Cross’ teknik. Dybest ser en konventionel motor; dog med en række tekniske lækkerier, som f.eks. udstødningsmanifold integreret i topstykke. Den store idé hermed er at nedbringe forbruget under koldkørsel. Netop dette er jo ikke den eneste spare-på-benzinen-finesse, men den er med til at holde forbruget nede. På virkelighedens asfalt kørte vi da også i runde tal 15 km på literen. Det er godkendt med en bil på denne størrelse.

Det er længe siden, Mitsubishi var et navn i rally; men den kan man sige "glade måde" at være motor på, har japanerne ført over til Eclipse Cross. Det gælder dog udelukkende for versionen med manuelt gear, som her. Mærkets automatgearkasse stjæler enhver oplevelse af køreglad motor.

Førerassistenter: Alle tre niveauer har et ret omfattende sikkerhedsudstyr, blandt andet med et ganske effektivt nødbremsesystem og en knap så overbevisende vognbaneassistent.



SÆLGEREN SKAL VIDE:

Det er så oplagt som noget; den mulige køber af en Eclipse Cross har også studeret Nissan hjemmeside med Qashqai især på grund af prisen og sikkert også Toyotas tilsvarende med RAV4 på grund at størrelsen. Så hvad stiller sælgeren så op her?

Først og fremmest skal den mulige køber vide, at Qashqai er en mindre bil; især er pladsforholdene på bagsædet igen og igen til Eclipse Cross fordel. Dernæst er det en pointe, at konkurrenten fra Toyota er væsentligt dyrere. Og hvis kunden insisterer på at ville have en hybrid som RAV4, må Mitsu-sælgeren påpege, at der faktisk ER en Clipse med to motorer på vej - priser fra 385.059 kr. Endvidere er mærkets garanti et stærkt argument; fem år og/eller 100.000 km bringer mærket op i nærheden af Hyundai og Kia.

Måden at køre på er absolut til den komfortable side - og dermed er Eclipse Cross på ingen måde sporty (eller dynamiske, som nogle siger) i sin måde at bevæge sig hen over asfalten.



Bilen i denne artikel:

Mitsubishi Eclipse Cross Intense+ til 341.102 kr.

Andres versioner af Eclipse Cross: F.eks. 1,5T Inform til 283.881 kr. og 1,5T Intense+ Aut. 4WD til 398.985 kr. En Plug-In Hybrid er på vej til fra 385.059 kr.



Mitsubishi Eclipse Cross og to konkurrenter

Bil    Motor    Effekt    Acc.    Forbrug    CO2    Pris

Mitsubishi 1,5 R4 163 hk 10,3 sek. 15,2 km/l 151 g/km 341.102 kr.

Nissan 1,2 R4 115 hk 10,6 sek. 17,2 km/l 129 g/km 253.970 kr.

Toyota 2,5 plus el 197 hk 8,3 sek. 17,9 km/l 127 g/km 429.900 kr.

*) Vi sammenligner Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T Intense+ med Nissan Qashqai Acenta og Toyota RAV4 H3.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126