Fuld skrue på uddannelse
MIN FREMTID Landets største autogrossist, FTZ, som hver dag leverer reservedele til tusindvis af værksteder over hele landet, har siden 2009 satset målrettet på uddannelse af mekanikerne.
- FTZ lever af at sælge dele til branchen, men samtidig skal vi sikre, at vores kunder - værkstederne og mekanikerne - også kan reparere morgendagens biler, fortæller Søren Rolskov Paulsen, chef for FTZ Akademi, som re autogrossistens undervisningsenhed.
- Vi forsøger hele tiden at være med på beatet og nøje analysere, hvornår der kommer ny teknologi, og hvornår det breder sig til det frie eftermarked, så vi på det rette tidspunkt kan sikre værkstederne undervisning og teknisk support, så de kan lave bilerne, tilføjer han.
Stort akademi
Akademiet så for alvor dagens lys med de første kurser i efteråret 2009. Autotekniker-uddannelsen søsatte FTZ i 2012.
- Det gjorde vi for at være med til, at værkstederne kan holde på og motivere deres medarbejdere, forklarer Søren Rolskov Paulsen.
Sidste regnskabsår havde FTZ Akademi ikke færre end 4.200 personer gennem undervisningen - 90 procent på tekniske kurser. Over halvdelen udgøres af autotekniker-uddannelserne, som udbydes på alle fem FTZ-akademier, der ligger placeret i henholdsvis Odense, Glostrup, Aarhus, Aalborg og Haderslev. De sidste seks år er det blevet til mere end 50 hold autoteknikere.
Akademiet tæller i dag 18 medarbejdere, stort set alle selv oprindeligt uddannede automekanikere.
Mangel på medarbejdere
- Der er jo mangel på lærlinge og uddannede i autobranchen, og det er et problem at tiltrække nye folk. Her har det været overset, at også forældrene til de unge mennesker skal have synliggjort, at dagens mekaniker langt fra bare er en fagperson i beskidt arbejdsdragt og med beskidte fingre, men at branchen har udviklet sig, og især den teknologiske udvikling har haft stor betydning for faget, siger Søren Rolskov Paulsen.
Online med bilerne
- Vi skal være bedre til at fortælle forældre og de unge, at branchen i dag ikke er præget af tungt, beskidt arbejde, men i langt højere grad handler om computere og it. Her skal de unge være ferme til it og kunne gå online med bilerne, tilføjer Søren Rolskov Paulsen, som selv er uddannet mekaniker i 1999.
Siden gik hans karriere videre til Hella, som produktmand, inden det igen blev tid til at skrue på biler. I 2011 kom han til FTZ Akademi.
- Altså fordi man begynder med at skrue på biler, betyder det ikke, at man ender med det. Og når der er en højere udskiftningsrate i autobranchen, skal vi også løbende kunne tiltrække nye unge, siger han.
Artiklen er en del af temaet Min Fremtid.