Nu kommer asfalten der sparer brændstof
KLIMATILTAG Regeringen vil fra 2020 udrulle klimavenlig asfalt på statsvejnettet, hvis et igangværende pilotprojekt bekræfter de forventede effekter og holdbarheden af asfalten. Den nye asfalttype er udviklet gennem en årrække og lagt ud på mindre landevejsstrækninger.
Den klimavenlige asfalt reducerer bilernes rullemodstand og reducerer brændstofforbruget med op til fire procent. Det sænker CO2-udledningen tilsvarende samt også vejstøj og dækslitage med partikler i luften.
57 millioner liter mindre
Brændstofforbruget på statsvejene vil således falde med op til 57 millioner liter i 2030. I regeringsudspillet afsættes midler til udlægning af klimavenlig asfalt frem til 2025. Det vil give en CO2-besparelse på cirka 0,6 millioner ton frem mod 2030.
- Den specialblandede asfalt vil være en stor gevinst for borgere og virksomheder, som tilsammen forventes at spare cirka 40 millioner kroner i brændstof for hver million kroner, der investeres i den nye belægning. Samtidig vil trafikstøjen blive reduceret, og så vil der være store klimagevinster at hente ved at nedbringe CO2-udledningen fra vejtrafikken. Ved at skifte til klimavenlig asfalt ser vi altså ud til at kunne opnå en stor effekt med en relativ lille investering, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).
Lovende forsøg
Vejdirektoratet tester i øjeblikket den danskudviklede klimavenlige asfalt på flere strækninger i Danmark for at undersøge holdbarheden, slidstyrken og køreegenskaberne. Indtil videre er resultaterne af forsøget lovende, og hvis forventningerne holder, vil regeringen fra 2020 lægge klimavenlig asfalt på alle statsveje i takt med, at belægningen skal fornyes.
- Vi er ambitiøse med at nedbringe vores CO2-udledning, og den danskudviklede løsning kan bidrage til vores mål om at blive et klimaneutralt samfund senest i 2050, samtidig med at trafikanterne kan opleve økonomiske gevinster. Jeg har derfor store forventninger til den klimavenlige asfalt, siger ministeren.