Eftermarkedet - colour på tossen
EFTERMARKEDET Den er der hvert eneste år på kanten mellem november og december: Udstyrsudstillingen i den tyske by Essen; eller bare Essen Messen, som vi siger.
Og selv om tuningsbranchen på hjemmemarkedet Tyskland ikke kører med det høje turbotryk som i 80’erne og 90’erne, er der fortsat knald på Essen. I år i hvert fald på farverne. To gange farve satte tendensen på udstyrsmessen: Karrosseri-farver i lyse, venlige pastelfarver (som var vi på besøg på en boligmesse) og folieringer i sølv eller faktisk hellere GULD.
Den mode har været der før; Essen viser, at der er en revival af guldfolierede biler på vej.
Og med nye farver på bilerne følger også farver, vilde farver, skrigende farver på fælgene. Og her viste Essen også guld og nogle eksempler på pastel. Men til forskel fra bilernes karrosserier er vejen frem på fælge, ifølge Essen, totalt knald på farverne - som Shi-bi-dua ville have sagt det: Det er colour på tossen.
Klassiske klassikere
De klassiske biler dukker op i flere og flere sammenhænge på store markeder som det engelske og det tyske. Og selv i tunerverdenens mekka stak de ældre biler kølergrillen frem. Et eksempel; en dybsort BMW 2002 bygget op efter nutidens tuner-metoder, men nok så markant: En række slet ikke tunede eller ombyggede biler, originale ældre biler slet og ret. F. eks. en helt perfekt Mercedes 190 E 2.0 aut. af den sidste årgang og helt original. Kørt 160.000 km, men fuldstændig som ny - selv indeni. Pris kun 5.850 euro, og afgiften bliver lille. Hvis man er fan af den lille Mercedes, så var det en fantastisk bil at få fat i.
I den vilde afdeling holdt en Mercedes 190 E 2.5-16 Evo 1, der havde kørt 963 km. Den kostede så også 400.000 euro, og det var ikke engang en Evo 2 med kæmpe-vingen - det er altså tre millioner kroner ...