Ni ud af ti kan klare pendlingen i elbil
TRANSPORT 91 pct. af pendlerne - lønmodtagere og selvstændige - havde i 2016 mindre end 100 km til og fra arbejde.
De kan dermed alle komme på arbejde og hjem igen uden opladning med en af dagens elbiler, der alle har en teoretisk elektrisk rækkevidde på mere end 160 km. For de 77 pct., der havde mindre end 50 km på arbejde og hjem igen, vil en stor del af dagens plugin hybridbiler også række. De har en typisk rækkevidde på 30-60 km uden opladning og uden at bruge fossilt brændsel. At den praktiske rækkevidde er 20-30 pct. kortere rokker ikke nævneværdigt herved.
Det skriver Danmarks Statistik, som har baseret tallene på en særkørsel og også har beregnet, hvor i landet, der kører længst til og fra arbejde.
Pendlingsafstandene varierer meget på tværs af landet, og derfor er der også forskel på andelene af pendlere, der potentielt kan benytte sig af en plugin-hybridbil, uden at den skal oplades. Danmarks Statistik opererer med fire kategorier alt efter, hvor stor en del af beboerne, der har mindre end 100 kimometer til og fra arbejde.
Kommunerne i den højeste kategori, hvor 95 pct. eller flere af pendlerne har mindre end 100 km til og fra arbejde, er alle beliggende i hovedstadsområdet. 32 pct. af pendlerne er bosat her.
I den næsthøjeste af de kategorier hvor 90-95 pct. af pendlerne har mindre end 100 km til og fra arbejde, finder vi bl.a. en række fynske kommuner samt kommuner i Øst-, Vest- og Nordjylland. 24 pct. af pendlerne er bosat her.
I den tredje kategori, hvor 85-89 pct. af pendlerne har mindre end 100 km til og fra arbejde, finder vi bl.a. kommuner i den sydlige del af Østjylland, Djursland og den nordlige del af Midtjylland op til Limfjorden. Kategorien dækker 34 pct. af pendlerne.
Den laveste kategori, hvor færre end 85 pct. af pendlerne har mindre end 100 km ud og hjem, omfatter kommuner på Sjælland og Møn, og den dækker 9 pct. af pendlerne.
Elbilers faktiske rækkevidde
Danmarks Statistik har også medtaget konkrete bilmodeller og grupperet dem efter deres teoretiske elektriske rækkevidde. Den praktiske rækkevidde er 20-30 pct. kortere. Den typiske teoretiske rækkevidde for plugin hybridbilerne ligger mellem 30-65 km, mens elbilerne alle mindst rækker 160 km.
På den baggrund konkluderer Danmarks Statistik, at 63 pct. af arbejdsstyrken kan dække deres pendlingsbehov uden brug af fossilt brændsel med en plugin-hybridbil med kort rækkevidde, mens den mellemlange rækkevidde er nok for 80 pct. Omkring 95 pct. kan dække pendlingsbehovet med en elbil. bauer