Så meget tjener autobranchen
BILSALG Det har ellers ikke skortet på ærgrelser og beklagelser, når Dansk Brancheanalyse har gennemlæst de nyeste regnskaber fra autobranchen. Først ærgrelse over at bilsalget stod nærmest stille i august og september 2017, og dernæst, at bilforhandlerne måtte nedskrive værdien af deres brugtbillager, da bilafgifterne endelig blev sat ned per 1. oktober.
Men på trods af begge dele så endte det hele alligevel godt - ret godt - for de danske bilforhandlere, der for kun anden gang nogensinde samlet set kunne indkassere et milliardoverskud på bundlinjen.
- Vel var 2016 endnu bedre, men indtjeningen hos bilforhandlerne i 2017 landede på en meget sikker andenplads. Så det har nok lønnet sig for forhandlerne alligevel at tage den smerte, det har været at have en periode med stilstand, og dernæst at nedskrive varelageret, mod til gengæld at få de afgiftsnedsættelser, der kom 1. oktober 2017, udtaler direktør Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse.
Og selv om styksalget inden for biler er faldet med 0,9 procent i 2017, så steg forhandlernes omsætning stadig med 4,3 procent, især fordi bilmodellerne blev større.
Importører tjener ustyrligt
- Mange blander bilforhandlerne og bilimportørernes resultater sammen med hinanden, men det er meget vigtigt at skelne mellem disse to områder, mener Ole Egholm og tilføjer:
- Importørerne er en lille og eksklusiv klub, der gennem historien har tjent ustyrligt mange penge. De har hver især "monopol" på at importere biler fra fabrikkerne til det danske marked. Nogle er dansk-ejede, andre importører er fabriksejede. 2017 var også importørernes næstbedste år nogensinde (efter 2016), og de 20 importører tjente fantastiske 929 millioner kroner, kun overgået af de 968 millioner kroner, som de tjente i 2016.
Branchens største overskud Her er de fem bilforhandlere, der har tjent flest penge i 2017: Ejner Hessel: 93,068 millioner kr. |
Højt overskud per ansat
- Importører har nogle nøgletal, der siger spar to i forhold til de fleste andre erhverv, og i særdeleshed i forhold til de "almindelige" bilforhandlere: Gennemsnitslønnen var 680.000 kroner, og overskuddet per ansat var svimlende 961.000 kroner: Lønniveauet ligger dermed 61 procent over bilforhandlernes, mens overskuddet per ansat er næsten 18 gange større, oplyser Ole Egholm og fortsætter:
- En bilforhandlers gennemsnitsløn (målt som virksomhedernes personaleomkostninger per ansat) var i 2017 422.000 kroner, en stigning på 1,4 procent i forhold til 2016, mens overskuddet per ansat for bilforhandlerne var 54.000 kroner.
- De 54.000 kroner ligger endda stadig i den beskedne ende når vi sammenligner bilforhandlerne med de andre erhverv, vi analyserer. Her ser vi, at reklamebureauer tjener 73.000 per ansat, hotellerne tjente 88.000 kroner per ansat, mens rejsebureauer tjente hele 121.000 kroner per ansat, siger Ole Egholm.
2018 kommer også i top-3
Et kig på antal solgte biler i 2018 (januar til november) viser en meget lille samlet tilbagegang på 0,3 procent i forhold til 2017.
- Men vi må ikke lade os forblænde alene af styksalget. For vores lille analyse af basisprisen på de 20 mest solgte bilmodeller i 2017 og i 2018 viser, at den gennemsnitlige bilmodel er blevet 18,9 procent dyrere i 2018. Vi forventer derfor, at forhandlernes (og i endnu højere grad importørerne) slår nye omsætningsrekorder, og alt andet lige så tror vi også, at både forhandlernes og importørernes overskud for 2018 igen lander i størrelsesordenen én milliard kroner - hver, forudser Ole Egholm.
Selv statskassen bliver rigere
- Det mest pudsige ved det hele er, at selv statskassen er indtil videre blevet rigere af de seneste afgiftslempelser, fordi folk har valgt at købe endnu større biler. I 2016 tjente statskassen 39,603 milliarder kroner på bilbranchen, når vi lægger registreringsafgift, vægtafgift (grøn ejerafgift), benzinafgift og et par andre bilafgifter sammen. Dette beløb steg til 39,951 milliarder kroner i 2017, og i 2018 forventer Skat, at vi får 41,585 milliarder kroner ind på disse afgifter. Så på mange måder har afgiftsnedsættelsen været en win-win situation for både forbrugere, Skat og bilbranchen selv. Selvfølgelig er udviklingen fortsat godt hjulpet af, at vi generelt har højkonjunktur i Danmark, udtaler Ole Egholm.
Analysen af Danmarks 440 største bilforhandlere og 20 største bilimportører udgives årligt, og den seneste er netop udkommet 4. december 2018. Analysen udgives i bogform, fylder 250 sider og koster 3800 kroner plus moms.