Næste generation har allerede skiftet til elbiler
JULEGAVER I de seneste år er interessen for elbiler kun blevet større, og intet tyder på at tendensen vender. Især i år ser elbilen ud til at blive en almindelig julegave for børn i 3-6-årsalderen. Jollyroom, som er Nordens hurtigst voksende webshop til børnefamilier, forventer at sælge over 15.000 elbiler i november og december måned.
- Vi ser generelt, at salget af elkøretøjer stiger. Det gælder i høj grad vores elbiler, specielt her op til jul, hvilket kan betyde, at mange køber bilerne som julegave, siger Mattias Jacobsson.
Efterspørgslen på elbiler er forholdsvis jævnt fordelt over alle prisniveauer, som spænder bredt. Jollyroom sælger elbiler fra ca. 250 til 3.000 kr., hvilket ifølge Mattias Jacobsson er noget helt unikt. Samtidig mener han, at det næsten er lidt ironisk, at det er blevet så populært.
- Man siger jo at næste generation skal køre elbiler i fremtiden. Men man glemmer, at børnene allerede gør det, siger han.
Om Jollyroom Selskabet er grundlagt af Ole Sauar, der kontrollerer selskabet med en ejerandel på 62,5 %. Danske Egmont fik delejerskab for nogle år siden og ejer 37,5 %.
Jollyroom Group A/S er i dag Nordens førende koncern inden for e-handel af børne- og babyudstyr. Virksomheden, med 65 000 kvm lager og kontor, ligger i Sverige i Gøteborg. Den totale omsætning i 2017 var 750 millioner kroner og virksomheden fortsætter sin lønsomme vækst. Tilvæksten fortsætter i 2018 og virksomheden regner med at omsætte for mere end 2 milliarder i 2019. |
Folk vil have biler, de kender
Jollyroom har direkte aftaler med fabrikker, der producerer elbiler med licenser fra førende bilmærker, for at imødekomme den stigende efterspørgsel. Men salget af elbiler med licenser, slår stadig de billigere alternativer.
- Den elbil, vi sælger mest lige nu, er Volvo XC90. Vi sælger også en stor del elbiler med licens fra BMW, Jaguar, Lamborghini, Maserati og Mini. Det viser tydeligt, at vores kunder vil have elbiler, de kender. Når det er sagt, har salget af elbiler med licenser fra kendte bilproducenter ikke oversteget de billigere muligheder, for det er stadig dem, vi sælger flest af, siger Mattias Jacobsson.
Masser af udstyr
AUX-indgang, lydanlæg og lys er blevet standardfunktioner på flere elbiler. Omkring tre ud af fire biler har også en fjernbetjening, så forældrene nemt kan styre bilen, indtil barnet lærer at køre den selv.
- Vores kunder stiller højere krav til elbilerne, og det er ikke længere godt nok at de kan køre. Elbilerne skal simpelthen ligne rigtige biler, så vi arbejder konstant på at imødekomme kundernes krav, siger Jacobsson.