23948sdkhjf

Elbiler og Ebberød Bank

Historien gentager sig; vi kommer slet ikke op på det politisk urealistiske antal elbiler, som regeringen har spillet ud med i klimaplanen. Det er der flere årsager til.

KLUMME Marts 2008: DONG’s daværende adm. direktør forudsiger, at der vil være 500.000 elbiler på vejene i Danmark i 2020, altså 12 år senere. Det kommer ikke til at ske. Den danske bestand af elbiler er lige nu cirka 10.000 personbiler.

September 2018: Statsminister Lars Løkke Rasmussen forudsiger, at der vil være 1.000.000 el- og hybridbiler på vejene i Danmark i 2030, altså 12 år senere. Det kommer heller ikke til at ske (selvom statsministeren klogeligt har inkluderet hybridbiler i målet).

Inden jeg nu endnu en gang, som i 2008, da jeg kaldte DONG og Better Places forventninger fuldstændig urealistiske, bliver spammet af elbils-entusiasterne, så lad mig lige sige, at jeg ikke har noget imod elbiler; og det tror jeg heller ikke, bilforhandlerne har. Hvis det er, hvad kunderne vil have, så sælger vi det til dem og servicerer dem efterfølgende. Længere er den sådan set ikke. Der er ikke noget ideologi i det. Men lidt hovedregning (og sund fornuft) vil hurtigt vise, at også 2030-målet er urealistisk.

René Tønder

René Tønder har en alsidig karriere i autobranchen og er ejer og direktør i toender.org med analyser, nyhedsbreve og bøger om forretningsudvikling og strategi.

Sådan ser regnestykket ud

Der er i dag i runde tal knap 2,6 millioner personbiler indregistreret i Danmark. Bestanden vil sikkert være større i 2030, lad os sige at den er vokset til 3 millioner personbiler.

Danmarks Statistiks seneste fremskrivning af den nuværende bilbestand frem mod 2030 (se grafik) viser, at cirka en million af de biler, der er i bestanden i dag, stadig vil være kørende i 2030. Med andre ord skal der således netto frem til 2030 tilføres omkring to millioner nye personbiler.

Det betyder altså, at markedsandelen for hybrid- og elbiler de næste knap 12 år skal være 50 procent. Hver eneste dag. Og fra i dag! Det kommer ganske enkelt ikke til at ske, for de kommende 3-4 år vil markedsandelen fortsat kunne tælles i encifrede procenter. Af den simple grund at der slet ikke fra bilproducenternes side vil blive tilbudt så stort et antal el- og hybridbiler til det danske marked; også selvom en markant efterspørgsel måtte materialisere sig, hvilket der heller ikke er noget der tyder på.

Hva' med Norge

Så vil nogle indvende, at vi bare skal se til Norge. Hvis man giver store subsidier og diverse andre fordele, for eksempel parkering til el- og hybridbiler, så kan man tvinge målet igennem. Og det er jo rigtigt. Man kan gøre det så helt utroligt attraktivt at være elbilejer, at ingen ved deres sunde fornuft vil eje en bil med forbrændingsmotor. Og det er jo egentlig det, som Norge har gjort.

Men deres statsfinanser har tilladt dem at gøre det. Man kunne så anføre, at det ville have større effekt, hvis Norge lod være med at pumpe så meget olie op og dermed bidrage markant til den CO2-udledning, som de åbenbart gerne ellers vil begrænse, men det er jo en anden historie.

Danmark er ikke Norge, selvom vores miljø- og trafikpolitik er lige så meget Ebberød Bank som deres. Vores miljøpolitik med hensyn til personbiler er meget enkel: Vi vil gerne være grønne, men staten vil ikke undvære provenuet. Så vi giver gerne subsidier, direkte eller indirekte, til elbiler, så længe der ikke rigtig bliver solgt nogle, og det dermed ikke koster statskassen penge. Det betyder så, at hver gang der begynder at komme en smule gang i salget af elbiler, så ruller man støtten tilbage. Og politikerne står så i øvrigt helt uforstående tilbage, når salget derefter helt logisk falder markant igen.

Mange år med forbrændingsmotor

Selvfølgelig kommer der flere el- og hybridbiler på vejene i Danmark frem mod 2030. Bare slet ikke i det omfang, som politikerne og mange "eksperter" forudser.

Der vil i mange år frem fortsat blive solgt mange biler med forbrændingsmotor. Markedet vil blive mere komplekst med forskellige teknologier der konkurrerer sideløbende. Det vil kræve indsigt i markedet og mere rådgivning over for kunderne. Og det vil kræve bilforhandlere, som kan opfylde disse behov.

De fleste bilforhandlere, i hvert fald de mest professionelle, arbejder løbende med 3-5 årige strategiplaner. I den periode vil salget af el- og hybridbiler, efter min vurdering, ikke få væsentlig indflydelse på bilforhandlerens forretning - eller for selve forretningsmodellen. Det er der så andet der kan gøre. Men det skriver jeg om en anden gang.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Autobranche 2018.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11