23948sdkhjf

Data er fremtidens olie

Afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, tager et dybt kig i bilverdenens krystalkuglen

KLUMME Mange iagttagere og analytikere forudser, at privatbilismen står overfor en revolution i form af nye drivmidler, nye ejerformer og helt nye funktionaliteter som eksempelvis førerløs teknologi. Alt sammen noget som fundamentalt vil ændre måden, persontransportsystemet fungerer på. Selvom den første bølge af eufori omkring førerløse biler synes at have lagt sig, er der ikke grund til at tro, at revolutionen er aflyst.

Man siger, at fremtiden allerede er her, hvis bare man kigger godt nok efter. Trods afgiftspolitisk vægelsind er el som helt eller delvist drivmiddel stille og roligt på vej til de danske carporte. Alternativer til at eje egen bil spirer også frem i form af forskellige typer leasing, privat biludlejning, bydelebiler og samkørsel. Og stadig flere biler bliver også koblet digitalt sammen med bilproducenten. På lidt længere sigt vil vi også se decideret førerløse biler på offentlig vej.

Torben Lund Kudsk

Afdelingschef, Økonomisk Politisk Sekretariat, FDM  

Uddannet cand.oecon.agro. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1997), master i Europastudier (Københavns Uni. 2005)  

Født 14. januar 1971, Hillerød  


Selvom tempoet kan synes langsommeligt, er det vigtigt ikke at undervurdere, hvad alt dette kommer til at betyde for forbrugerne - og bilbranchen. De første dønninger rammer allerede i form af pres på konkurrencen. Nye elbiler sælges typisk med en oplader og en abonnementsaftale. Her er der reelt kun to udbydere. Når den næste generation af elbiler om kort tid ruller ud fra fabrikkerne, kan vi forvente, at producenterne samtidig vil tilbyde en ladeløsning, som en integreret del af ’pakken’. Det skal man se som en klar tendens til, at nye biler bliver knyttet tættere til bilproducenten. Det er lige fra en elektronisk servicebog og opladning til fuldt såkaldt connectivity. Problemstillingen er, at bilen dermed bliver svært tilgængelig for alle andre end bilproducenten og dennes samarbejdspartnere. Det gælder alt fra fejlsøgning til reparation og service.

Connected cars er reelt også kørende dataloggere, der vil generere store mængder data. Data som bilproducenterne vil kunne profitere på ved at sælge til tredje part. Det, at bilejeren ikke i fremtiden er sikret retten til egne bildata, vil på sigt kunne hæmme konkurrencen på eftermarkedet markant til ugunst for forbrugerne, uafhængige værksteder og reelt også alle andre end bilproducenterne.

Kigger man ud i verden, er det tydeligt, at bilproducenterne har øje for de nye veje til bilkørsel. Der investeres stort i tjenester som Uber, Lyft m.fl. Ja selv i København triller flere hundrede bydelebiler rundt - og nej det er ikke et tilfælde, at den ene udbyder kun har benzin- og elbiler fra én bilproducent. Bilproducenterne er med andre ord i fuld gang med at sikre størst mulig andel i værdikæden omkring bilen og bilejerskabet.

FDM samarbejder derfor både på nationalt og internationalt plan for at sikre rimelige og fair konkurrencevilkår i en mere digital bilverden. Heldigvis kan vi se, at stadig flere aktører i eftermarkedet melder sig i kampen. Lykkedes det ikke at sikre bilejerens ret til egne data, vil det få meget store konsekvenser. Vi risikerer ikke bare, at det bliver langt dyrere at være bilejer. Det vil også kunne blive en bombe under hele eftermarkedet, hvis bilproducenten reelt kommer til at styre alt fra forsikring over vejhjælp til service og reparation. På den måde er data fremtidens olie. Det er her, værdien ligger. Det er derfor, vi som bilejernes forbrugerorganisation har taget kampen op under parolen #mycarmydata.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Autobranche 2018.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109