Sverige støtter udvikling af vinddrevet bilskib
MILJØ Sveriges transportministerium Trafikverket har bevilget 27 mio. svenske kroner i støtte til udviklingen af verdens første vinddrevne biltransportskib. Det skriver det svenske medie Sjöfarts Tidningen.
Det er den svenske rederigigant Wallenius, der i perioden 2019 til 2022 sammen med skibsdesignvirksomheden SSPA og Sveriges tekniske universitet, KTH, vil udvikle en såkaldt WPCC (Wind Powered Car Carrier), som skal være klar til at kunne kontraheres fra 2021.
Wallenius er i dag blandt de førende operatører af store deepsea bilskibe. Og det er da også netop denne trade, det nye WPCC-koncept er rettet i mod.
- Der er tale om et paradigmeskifte i søfarten. Vore dages store handelsskibe sejler for hurtigt og forbruger for meget brændstof – det har fungeret med de lave oliepriser, men det er gået ud over miljøet. Derfor udvikler vi nu verdens første realiserbare emissionsfrie skibskoncept i moderne tid, udtaler Jakob Kuttenkeuler, professor ved KTH’s Centre of Naval Architecture, til det svenske medie.
Ifølge partnerne får skibskonceptet en form for maskineri, men designes til primær vinddrift. Dermed kommer eventuelle nybygninger, baseret på konceptet, til at skulle bruge længere tid på transportkorridorerne mellem kontinenterne, end det i dag er normen for deepsea-trafik.