Højesteret skærper straffen for ulovlige bilannoncer
MARKEDSFØRING To bilimportører har netop mærket, at Højesteret skruer bissen på i forhold til overtrædelser af markedsføringsloven.
Straffesagen handler om, at annoncer for Toyota og Citröen ikke tydeligt fortalte om omkostninger ved forbrugerkredit.
De ansvarlige selskaber idømmes bøder på henholdsvis 190.000 kroner og 250.000 kroner, hvilket er markant hårdere end landsrettens dom, som lød på bøder på 50.000 kroner.
Både når det gælder Toyota Danmark A/S og K.W. Bruun Import A/S (tidligere Citröen) lægger dommerne vægt på, at annoncerne var rettet imod et stort publikum, og at der er tale om større virksomheder.
Straffen er fastsat til det dobbelte af de udgifter til markedsføring, som virksomhederne havde.
Forbrugerombudsmanden har med afgørelsen fået medhold, men de fem dommere i Højesteret er ikke enige. Tre har stemt for de forholdsvist høje bøder, mens et mindretal på to dommere mener, at det halve beløb var tilstrækkeligt.
Annoncerne om finansiering af bilkøb blev bragt i MetroXpress og stod også på plakatstandere.
Problemet er, at annoncerne ikke fulgte lovens krav om, at de såkaldte standardoplysninger blev angivet på "en fremtrædende måde". Tværtimod var de gemt af vejen.
For eksempel havde Toyota anbragt de lovpligtige oplysninger med den mindste skriftstørrelse nederst på siden - og under oplysninger om bilens brændstofforbrug og CO2-udslip.
I sagen har Forbrugerombudsmanden netop bedt om bøder på det dobbelte af markedsføringsudgifterne. Desuden har man hævdet, at det er vigtigt med en mærkbar bøde i forhold til virksomhedernes størrelse og resultat. Toyota Danmark havde i 2015/2016 et årsresultat på 103 millioner kroner, og K.W. Bruun Import A/S's årsresultat var 63 millioner kroner.
Kilde: Ritzau