23948sdkhjf

Volvo XC40 SUV med intelligent affjedring

Adaptive støddæmpersystemer fra Monroe skal brede teknologien ud i Volvos mindre modeller.

SALGSSTRATEGI Også yngre bilkøbere, til mere prisbillige Volvo-biler, vil have avanceret affjedring. Derfor er den mindre og nye Volvo XC40 også udrustet med det efterhånden kendte CVSA adaptive støddæmpersystem fra Volvo, hvor sensorer på bilen giver input til en central computer, der justerer støddæmperne efter kørselsforhold og behov. Alle støddæmperne på bilen får besked fra computeren hvert 10’ende millisekund om at tilpasse sig.

Den nye Volvo XC40 compact crossover SUV er den seneste og mindste model i rækken af høje Volvoer, efter den store success med XC90 og XC60, som også kører med CVSA, fortæller chef hos Monroe/Tenneco i Danmark, Bernhard Nørby.

Sensorer i bilen måler acceleration og deceleration, bevægelser i karrosseriet fra sving, bremsning, speederudslag og styrevinkler. Et eksternt elektronisk ventilsystem på hver støddæmper ændrer dæmpningen og tilpasser sig så hurtigt, at bilen bliver både sikrere og mere komfortabel at køre i. Føreren kan vælge sport- eller komfort-kørsel, som det passer ham eller hende, og som CVSA-systemet indretter sig efter.

- Bilister forventer i dag et meget højere niveau af kraft, performance, komfort og sikkerhed i deres køretøjer, og det udvikler vi vores støddæmper-systemer efter, siger Monroes udviklingschef Neville Rudd. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.487