23948sdkhjf

Dribe vil ændre måden danskerne har bil på

Virksomheden Dribe, der tilbyder bil på abonnement, har vind i sejlene og regner med at runde 5000 medlemmer i 2019.

ABONNEMENT Et stigende antal danskere vælger bil på abonnement frem for køb eller leasing, som ofte er forbundet med en stor udbetaling, lang bindingsperiode eller risiko for værditab.

Det betyder flere medlemmer hos virksomheden Dribe, som siden lanceringen i februar 2018 har fået over 2000 medlemmer. Som medlem af Dribe får man adgang til en "garage" fyldt med nye biler fra Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og Porsche. Bindingsperioden på den enkelte bil er begrænset til 30 dage og giver således medlemmet mulighed for at skifte bil efter behov. Al administration af medlemskabet samt booking og betaling foregår via en app.

- Det er dejligt at se, at så mange danskere har taget godt imod konceptet. Tendensen er tydelig: Færre bilister ønsker at eje deres egen bil. De vil i stedet have netop den transport, der opfylder deres behov nu og her. Den tendens vil fortsætte, og derfor er vi sikre på, at Dribe har et kæmpe potentiale, siger Lars Eegholm, adm. direktør i Dribe.

Over 5000 medlemmer i år

En global rapport fra konsulenthuset KPMG viser, at hele 55 procent af alle bilejere vil droppe deres bil, hvis en deleordning eller tilsvarende service kan tilbyde samme transporttilgængelighed. Og det er den trend, Dribe udspringer af:

- I dag tilbyder mange virksomheder forbrugerne at købe en service frem for en fysisk vare. Se bare på musik- og filmbranchen, hvor folk i dag ikke køber CD’er eller DVD’er, men i stedet abonnerer på services som Spotify og Netflix. Det er den samme tendens, vi ser inden for mobilitet, og som Dribe er på forkant med, forklarer Lars Eegholm.

Dribes lovende start i Danmark betyder, at virksomheden har sat sig nogle ambitiøse målsætninger. Blandt andet vil man mere end fordoble sit medlemstal til 5000 medlemmer i 2019.

- Vi har en målsætning om, at endnu flere danskere skal have bil på en ny måde. Hele vores koncept er digitaliseret, og det gør vores forretningsmodel ekstremt skalerbar, så vi er gearet til at tage mange medlemmer ind hurtigt. Det gør også, at vores løsning nemt kan udvides til nye markeder, og derfor har vi også allerede nu kig på at brede Dribe-konceptet ud i flere danske byer og ud over Danmarks grænser, fortæller Lars Eegholm.

Tænker som en startup

Ifølge direktøren fik Dribe helt fra starten frihed til at gøre tingene på en ny måde. Derfor er virksomheden præget af en startup-mentalitet:

- Vi er en innovationsafdeling i Semler-koncernen, men vi har fået frie tøjler til at gøre tingene på vores måde. I det hele taget har vi forsøgt at gentænke måden, vi danskere har bil på. Derfor tænker vi som en startup, hvor man bygger alt fra bunden og hurtigt kan sætte nye projekter i søen for at teste dem af, siger Lars Eegholm og fortsætter:

- Vi er ikke i tvivl om, at vi har skabt fremtidens måde at have bil på - en fremtid som nok i virkeligheden kun ligger to-tre år forude.

Dribe

Dribe er udviklet af Semler Innovation og er en ny og fleksibel måde at have bil på. Her abonnerer man på en bil i stedet for at eje eller lease den. Al administration foregår via Dribe-appen, og prisen svarer til almindelig leasing. Et medlemskab koster 499 kr. for 30 dage, og derudover betaler man en fast pris for bilen, som afhænger af bilmærke og -model.
Som Dribe-medlem har man altid adgang til de nyeste biler, og der kommer hele tiden nye til. Man optjener også loyalitetspoint, som bl.a. kan bruges til betaling af ekstra køretøjer til særlige lejligheder. Og når man har optjent nok point, opnås flere forskellige fordele som nedsat selvrisiko, gratis levering og bilvask.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111