23948sdkhjf

Hvor gi’r sponsorpengene mest i motorsport?

DTC eller Super GT. De store V8’ere på FDM Jyllandsringen eller de hurtigtroterende racere på Padborg Park. Duellen mellem de to har i år taget en ny drejning - så spørgsmålet er nu, hvilken klasse, der har størst sponsorværdi.

SPONSORSHIP Store V8’ere mod hurtigtroterende hylere. FDM Jyllandsringen mod Padborg Park. Måske Peter Elgaard mod Tom Pedersen. Der er mange måder at betragte flere års battle mellem de to racersportsklasser, DTC og Super GT, som den "lille" klasse hedder i år.

Men spørgsmålet er om Super GT fortsat er den "lille" klasse. Efter af have været så absolut nummer to siden lanceringen, ikke mindst på grund af TV2 Sport-dækningen af DTC, er der efter nogles vurdering rykker om på styrkeforholdet.

Jan Magnussen er ude af DTC, klassen har ikke længere en tv-aftale, men udelukkende en aftale om dækning på streaming-tv, og der er pt. tilmeldt under 15 kørere.

Super GT har pt flere kørere, nogle af dem efter nogles vurdering tilmed mere kendte end i DTC, der er tv-aftale med Kanal 6 og klassen køres til DHGP; det historiske løb i København.

Men hvordan placerer det de to klasser indbyrdes, når det handler om sponsorværdi. Med andre ord: Hvor er sponsorpengene givet bedst ud? Vi spørger Peter Schäffer, direktør for Midland Oil, Schäffer, der er en af de mest erfarne sponsorer i dansk motorsport - i øvrigt med Peter Elgaard som en af sine tidligere kørere.

- Det afhænger jo af hvad det er for en type forretning, man vil markedsføre. Hvis det er en strøgforretning, gælder det jo om at nå den størst mulige eksponering. Men for mig som olieimportør handler det om at komme ind i det rigtige netværk, der kan generere noget omsætning.

- Om jeg herefter vurderer om DTC eller Super GT giver mest sponsorværdi i år. Sidste år var DTC jo klart foran i kraft af klassens tv-aftale. Men den er jo nu ændret fra en aftale om transmission til streaming - og dermed mener jeg, at de to klasser, hvad det angår, er ligeværdige. Jeg forstå, at Super GT har en aftale med Kanal 6 - men man skal vist være fodboldtosset, for for alvor at kigge med dér.

- Men den "lille klasse" har måske et lille forspring fordi der er flere kendte kørere med her.

Og sidste spørgsmål, Peter Schäffer - hvor placerer du dine sponsorkroner 2019, DTC eller Super GT?

- Jeg satser Midland Oil-pengene på Porsche Super Cup med Mikkel O. Pedersen som kører. Først og fremmest fordi han giver mig adgang til et kæmpe netværk af professionelle i autobranchen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126