Kan kulfiber klare mosten i en crashtest?
UDVIKLING Med et brag bliver en Polestar 1 prototype sendt imod en stationær barriere med 56 kilometer i timen, svarende til en frontkollision. Det specielle ved denne bil er, at bilen er i kulfiber.
Som et led i udviklingen af Polestar 1 har det Volvo-ejede selskab dermed gennemført den første i en række af crashtests. Det er første gang, Volvo har testet styrken i et kulfiberforstærket polymerkarrosseri i en crashtest.
- Vi var meget spændte på denne test, hvor vi bevægede os ind på ukendt terræn. Det var et vigtigt punkt i udviklingen af Polestar 1, der gav os mulighed for at finde ud af, om de ideer og beregninger, der var udgangspunktet, da vi byggede bilen, var korrekte - og det var de, siger Thomas Ingenlath, chef for Polestar.
Kulfiber optager energi ved at revne og splintre. I et stålkarrosseri derimod er det de integrerede deformationszoner, der mildner de kollisionskræfter, personerne i bilen påvirkes af.
Særlig fokus havde ingeniørerne på, hvordan kulfiberkarrosseriet reagerede på de ekstreme kræfter, der er på spil i en kollision - herunder hvordan strukturen i det underliggende stålkarrosseri og kulfiberforstærkningen modstod kræfterne.
Absorberede crash-energien
Det meste af energien blev absorberet af bilens kollisionsstruktur, og resten blev afbødet af kulfiberpanelerne i karrosseriet, som forblev stift og ikke viste tegn på deformation efter testen.
Zef van der Putten, som er ansvarlig for arbejdet med kulfiber hos Polestar, siger:
- Denne første crashtest viser, at beslutningen om at bygge Polestar 1’s karrosseri i kulfiber har været rigtig. Den bekræfter også, at kulfiber lever op til de højeste sikkerhedsstandarder. Det er et eksempel på, hvordan Polestar er spydspids for teknologiudviklingen i Volvo Car Group".
Crashtesten blev gennemført på Volvo’s sikkerhedscenter i Göteborg, hvor biler og andre køretøjer bliver kollisionstestet i en lang række trafiksimuleringer.
Hybrid med høj effekt
Polestar er Volvo Car Group’s nye, brand for el-drevne biler. Polestar deler særlige teknologiske- og udviklingssynergier med Volvo og opnår, som resultat af sin tilknytning til Volvo, væsentlige stordriftsfordele. Disse synergieffekter gør det muligt at designe, udvikle og producere separat markedsførte el-biler med høj effekt.
Den nye æra indledes med Polestar 1 - en el-drevet hybridGT coupé på 600 hk, 1000 Nm og med en rækkevidde på 150 kilometer på ren el, det længste for en hybridbil på verdensplan. Polestar 2 og Polestar 3 føjer sig til produktprogrammet som fuldt batteri-elektriske biler. Disse vil blive produceret i større antal.
Volvo får Polestar-teknik
Polestar’s teknologi skal også indgå i eldrevne Volvo-biler. Den nye Volvo S60 T8 Polestar Engineered bruger vigtige Polestar-komponenter til at give en mere kontant og spændende køreoplevelse. Polestar optimerings-softwareopdateringer kan også fås til Volvo-modeller, og forbedrer seks effektområder, inklusive motorydelse.
|